INTERVJU

Nataša Mandrapa, portparol Operatora za obnovljive izvore energije i efikasnu kogeneraciju: Kako pomoći građanima da budu dio energetske tranzicije

U Federaciji BiH su u toku aktivnosti na izradi podzakonskih akata, od za to nadležnih institucija, čije usvajanje će omogućiti primjenu zakona

Nataša Mandrapa. Facebook

prije 2 sata 15 minuta


U Federaciji BiH je, od augusta 2023. godine odnosno od maja 2024. godine, u primjeni set energetskih zakona koji čine Zakon o energiji i regulaciji energetskih djelatnosti u Federaciji Bosne i Hercegovine, Zakon o električnoj energiji Federacije Bosne i Hercegovine i Zakon o korištenju obnovljivih izvora energije i efikasne kogeneracije.

U skladu s odredbama Zakona o korištenju obnovljivih izvora energije i efikasne kogeneracije (Zakon), sa sjedištem u Mostaru, djeluje Operator za obnovljive izvore energije i efikasnu kogeneraciju (Operator za OIEiEK). Riječ je o federalnoj instituciji s javnim ovlaštenjima koja je nadležna za: administriranje sistema podsticanja proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora energije putem FIT i FIP aukcija, za organiziranje sistema sufinansiranja prosumera iz kategorije domaćinstva, zatim za izdavanje garancija porijekla električne energije, kao i uspostavu Balansne grupe obnovljivih izvora energije (OIE).

O benefitima novog Zakona, planiranom sufinansiranju izgradnje prosumera iz kategorije domaćinstva i promovisanju obnovljivih izvora energije i efikasne kogeneracije, za „Avaz“ govori Nataša Mandrapa, portparol Operatora za OIEiEK.

Koje su pogodnosti Zakona o korištenju obnovljivih izvora energije i efikasne kogeneracije, koji je u Federaciji BiH u primjeni od 2. maja?

- Za razliku od prethodnog Zakona o korištenju obnovljivih izvora energije i efikasne kogeneracije, novim Zakonom, odnosno setom energetskih zakona, građanima Federacije BiH se prvi put daje mogućnost da ujedno budu i proizvođači i potrošači električne energije iz OIE („prosumer“). Također, sistem podsticanja proizvodnje električne energije iz OIE provodit će se putem aukcija za mala i velika postrojenja, što će doprinijeti transparentnijem postupku dodjele podsticaja, ali i značajno jeftinijem sistemu podsticanja. To će ponajprije osjetiti građani Federacije BiH, koji ovaj sistem i finansiraju, ali i Federacija BiH, koja će za manje troškove raspolagati s više MWh električne energije iz OIE.

Kada će ove pogodnosti osjetiti građani, da li je Federacija BiH u potpunosti spremna za primjenu seta energetskih zakona?

- U Federaciji BiH su u toku aktivnosti na izradi podzakonskih akata, od za to nadležnih institucija, čije usvajanje će omogućiti primjenu zakona. Kada su u pitanju nadležnosti Operatora za OIEiEK, trenutno su u formi prijedloga - Pravilnik o aukcijama i Program o sufinansiranju prosumera iz kategorije domaćinstva, te su upućeni Federalnom ministarstvu energije, rudarstva i industrije, odnosno Vladi Federacije BiH na saglasnosti. Također, Upravni odbor Operatora za OIEiEK usvojio je Pravilnik o garancijama porijekla, te su u toku aktivnosti na njegovoj objavi u „Službenim novinama Federacije BiH“, dok je u formi prijedloga Uputstvo o radu balansne grupe OIE i očekuje se njegovo skoro razmatranje od Upravnog odbora Operatora za OIEiEK. Dakle, u skladu s Uredbom o kvotama za obnovljive izvore energije i efikasnu kogeneraciju (OIEiEK), koju je donijela Vlada Federacije BiH, prve aukcije trebaju biti održane u 2025. godini, u skladu s postupkom koji će biti definisan Pravilnikom o aukcijama. Kako bi sistem elektronskih aukcija bio u potpunosti funkcionalan, odnosno transparentan, Operator za OIEiEK je već pokrenuo aktivnosti na istraživanju tržišta za izradu projektnog zadatka informacionog sistema za nabavku softvera za provedbu e-aukcija. Operator za OIEiEK će postupak javne nabavke ovog softvera pokrenuti odmah po ishođenju saglasnosti na prijedlog budžeta za 2025. godinu. Nabavkom ovog softvera bit će omogućena provedba e-aukcija u 2025. godini, na način kako je to i planirano prijedlogom Pravilnika o aukcijama. Kada je u pitanju provedba sufinansiranja izgradnje postrojenja prosumera iz kategorije domaćinstva, ona će biti moguća po ishođenju prethodne saglasnosti Vlade Federacije BiH na prijedlog Programa o sufinansiranju prosumera iz kategorije domaćinstva. Cijenimo da ćemo prvi javni poziv za sufinansiranje biti u mogućnosti raspisati u drugom kvartalu 2025. godine.

Šta su prosumeri i koji su benefiti prosumerskih postrojenja?

- Prosumer označava krajnjeg kupca električne energije koji istodobno proizvodi i troši električnu energiju. Dakle, prosumeri mogu biti fizička i pravna lica, odnosno domaćinstva (priključne snage do 10,8 kW) i privredna društva (priključne snage do 150 kW). Za Federaciju BiH, ima mnoge benefite, od kojih je i taj da se, u skladu s novim zakonskim okvirom, prosumerska postrojenja (samo ona iz kategorija domaćinstva) podstiču jednokratno, i to samo s jednim dijelom ukupnih troškova, što je značajno jeftinije od postojećeg sustava podsticanja otkupa cjelokupne proizvodnje po garantovanim cijenama (FIT). Prosumerska postrojenja električnu energiju proizvode na samom mjestu trošenja, dakle, manje angažuju mrežu, te time značajno smanjuju gubitke u distributivnoj mreži. Vlasnici prosumerskih postrojenja, vođeni željom za maksimalnim iskorištenjem svojih elektrana, povećavaju svjesnost i o racionalnoj potrošnji električne energije, potrebi planiranja i štednje energije putem investiranja u mjere energijske efikasnosti, čime doprinose ostvarivanju strateških ciljeva Federacije BiH. Na ovaj način oni postaju aktivni sudionici energetske tranzicije i samim tim njeni zagovornici.

Kazali ste da je u formi prijedloga Program o sufinansiranju prosumera iz kategorije domaćinstva. Možete li nam nagovijestiti šta propisuje taj prijedlog, na koji način će se provoditi sufinansiranje?

- Još je nezahvalno govoriti o provedbi Programa o sufinansiranju prosumera iz kategorije domaćinstva, jer je on još u formi prijedloga i podložan je eventualnim izmjenama. Ono što mogu otkriti jeste da će Operator za OIEiEK provoditi program odvojeno za dvije grupe korisnika. Kako je Zakon propisao obavezu ugradnje socijalnog aspekta u Program, tako prvu grupu korisnika čine fizičke osobe, nosioci domaćinstava, po izboru kantonalnih ministarstva nadležnih za socijalnu politiku, na osnovu kriterija definisanih Programom. Drugu grupu korisnika Programa čine podnosioci zahtjeva za sufinansiranje izgradnje prosumerskih postrojenja iz kategorije domaćinstva, koji su, na osnovu prethodno zadovoljenih kriterija definisanih Programom, odabrani nakon objave Javnog poziva Operatora za OIEiEK za podnošenje zahtjeva za sufinansiranje izgradnje prosumerskih postrojenja u kategoriji domaćinstva. Sredstva za provođenje ovog programa Operator za OIEiEK će, u skladu sa članom 52. stav (1) Zakona, prilikom izračuna potrebnih sredstava za sistem podsticaja, planirati iznos u visini od najmanje 10 posto od planiranog ukupnog iznosa naknade za podsticanje, koji će se koristiti za jednokratno sufinansiranje izgradnje postrojenja prosumera iz kategorije domaćinstva.

Smatrate li da su građani dovoljno informisani o mogućnostima koje im nude nova zakonska rješenja?

- Operator za OIEiEK je u 2023. godini proveo elektronsko istraživanje o zainteresiranosti građana Federacije BiH za ulaganje u izgradnju solarnih elektrana - prosumeri. U ovom istraživanju anketirani građani su iskazali stav da vlada nizak nivo informisanosti o procedurama ulaganja u izgradnju solarnih elektrana – prosumeri, odnosno o benefitima ulaganja u izgradnju ovih elektroenergetskih postrojenja. Samim tim, mišljenje građana Federacije BiH je jedino koje je mjerodavno kada je u pitanju stupanj informisanosti. Međutim, da bismo informisali građane, odnosno da bismo promovisali nova zakonska rješenja, poput prosumera, prethodno moramo uspostaviti tržište s pojednostavljenim procedurama izgradnje i priključenja ovih postrojenja. Usvajanjem seta energetskih zakona, Federacija BiH se opredijelila za građansku energiju, samim tim potrebno je sve aktivnosti usmjeriti na realizaciju spomenutih obaveza.

Šta po tom pitanju poduzima Operator za OIEiEK, kao nadležna institucija za promovisanje OIEiEK-a?

- Zakon je propisao obaveze za Operatora za OIEiEK, Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije i operatore distributivnog sistema, a koje se odnose na pripremu i provedbu programa informisanja o procedurama koje se provode u postupku ishodovanja dozvola i dobijanja statusa prosumera. U Operatoru za OIEiEK se trenutno provode aktivnosti na finalizovanju ovog programa i on će se bazirati na provedbu informisanja javnosti o postupku sufinansiranja izgradnje prosumera, što i jeste nadležnost Operatora za OIEiEK. Međutim, Operator za OIEiEK je već organizirao radne sastanke kako s predstavnicima nadležnih kantonalnih ministarstava tako i s predstavnicima drugih relevantnih institucija iz energetskog sektora o pojednostavljenju procedura za izgradnju i priključenje prosumerskih postrojenja, kao i pokretanju zajedničke saradnje na promociji OIEiEK-a. Naše aktivnosti su trenutno usmjerene na kantonalna ministarstva nadležna za građenje i prostorno uređenje. Već sredinom novembra Operator za OIEiEK organizira okrugli stol koji će okupiti predstavnike relevantnih institucija iz energetskog sektora, kantonalnih ministarstava i Federalnog ministarstva za prostorno uređenje, na kojem će se raspravljati, a vjerujem i dogovoriti, zajednička saradnja s ciljem pojednostavljenja procedura za izgradnju prosumerskih postrojenja.

Šta je obilježilo poslovanje Operatora za OIEiEK u 2024. godini?

- Početak primjene novog zakonskog rješenja, kao i izrada podzakonskih i prilagodba internih akata novom zakonskom rješenju svakako su obilježili poslovanje Operatora za OIEiEK u tekućoj godini. Također, u tekućoj godini se nazire i rješenje problematike mikroproizvođača, odnosno potpuna realizacija obaveza proisteklih iz zaključaka Vlade Federacije BiH iz 2022. godine. Podsjećam da je Operator za OIEiEK već u 2022. godini blagovremeno ispunio obaveze proistekle iz zaključaka Vlade Federacije BiH po pitanju rješavanja problematike mikroproizvođača, te u Operatoru za OIEiEK čvrsto vjerujemo da će ovo pitanje biti regulisano što skorije od za to zaduženih tijela Vlade Federacije BiH. U prilog što hitnijeg rješavanja ove problematike svakako idu i presude koje su donesene u korist Operatora za OIEiEK, od Kantonalnog suda u Mostaru, čime je potvrđeno zakonito postupanje Operatora za OIEiEK u postupku rješavanja pitanja otkupa električne energije po garantovanim otkupnim cijenama iz mikropostrojenja.

Koji su planovi Operatora za OIEiEK za 2025. godinu?

- Plan Operatora za OIEiEK za 2025. godinu jeste obezbijediti sve preduslove za nesmetanu provedbu prvih FIT i FIP aukcija, kao i raspisivanje javnog poziva za sufinansiranje prosumera iz kategorije domaćinstva. Također, cijenimo da će u 2025. godini biti okončan postupak javne nabavke usluga korištenja Registra za izdavanje, prenos i poništavanje garancije porijekla električne energije, što će omogućiti primjenu novog Pravilnika o garancijama porijekla u 2025. godini. Operator za OIEiEK će nastaviti aktivnosti na promovisanju OIEiEK-a, uz aktivnu saradnju s relevantnim institucijama iz energetskog sektora, predstavnicima medija, lokalnih zajednica, te međunarodnim i nevladinim organizacijama, kako bismo podigli svijest javnosti o benefitima ulaganja u izgradnju postrojenja OIE, s naglaskom na prosumerska postrojenja.

Video
Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.