Nakon što su problemi na granicama kulminirali, bh. prijevoznici ozbiljno razmišljaju o protestima i blokadama saobraćaja kako bi pokušali osigurati opstanak svojih kompanija, ali i transportnog sistema naše zemlje. Prije toga nastoje iscrpiti sve mehanizme, ukazujući odgovornima na potrebu da i vozači u međunarodnom transportu budu izuzeti od pravila po kojem im je u EU dozvoljen boravak u trajanju od 90 dana tokom pola godine.
Kako je „Dnevni avaz“ jučer objavio, država bi mogla ostati bez 8.000 profesionalnih vozača.
Ko će ostati
Vozači iz BiH se izvode iz kamiona, privode i kažnjavaju, mnogi ne žele da se bave ovim poslom u ovakvim uvjetima ili odlaze van BiH, pa su čak i domaće kompanije prinuđene da se sele u Hrvatsku ili Sloveniju.
- Stvarno dolazimo u situaciju da smo u BiH pred kolapsom i gašenjem. Svaka jača prijevoznička firma već ima određen broj kamiona u Sloveniji ili Hrvatskoj, a sve je bilo ovdje, ovdje su se plaćale obaveze, troškovi goriva, registracije, održavanja, doprinosi... Iskreno, ja sam 2018. već otvorio firmu u EU i imam tamo 12 vozača, upravo zbog ovih problema. Dobivanjem zabrane za jednog ili dvojicu vozača ruše se temelji naših firmi. S druge strane, ako ne mogu raditi duže od šest mjeseci u toku jedne godine, primorani su da idu. Sad je pitanje da li da prebacujemo sve tamo, jer s ovakvim odnosom ne možemo ostati u BiH - kaže Amir Hadžidedić, vlasnik kompanije „HA – Trans“ iz Odžaka.
Proizvodni procesi
Za sada nema ni najave pokušaja da se u kontaktima sa susjednom Hrvatskom i administracijom EU u Briselu vozači izuzmu od sporne odluke. Posljedice se neće odraziti samo na transportni sektor i prijevoznu moć BiH, upozoravaju iz Vanjskotrgovinske komore (VTK) BiH, već će destabilizirati uvozne i izvozne aktivnosti, pa i same proizvodne procese.
- Eliminiranje ograničenja boravka vozača na teritoriji EU predstavlja jedno od dva ključna pitanja koja onemogućavaju normalno funkcioniranje lanaca isporuke i na koja ukazujemo duže vrijeme, a za čije rješavanje nisu potrebna finansijska sredstva EU, nego samo razumijevanje i dobra volja njenih članica - kaže Zijad Sinanović, direktor Sektora za transport i komunikacije VTKBiH.
Obostrani interes
Sinanović dodaje kako se prijeko potrebne aktivnosti u cilju rješavanja ovog pitanja na bilateralnom planu između BiH i EU trenutno ne vide, te da se i privrednici i nadležni organi BiH, ali i Evropska unija moraju zabrinuti zbog lančanih posljedica.
- Jednako kao i zbog posljedica nerješavanja temeljnih problema u pogledu statusa graničnih prijelaza s Hrvatskom, gdje se, također, moraju intenzivirati bilateralne aktivnosti, bez bilo kakvog odgađanja i u obostranom interesu - kaže Sinanović.