Na hiljade profesionalnih vozača i deseci prijevozničkih firmi napustili su BiH zbog loših uvjeta rada i dugotrajnih čekanja na granicama. Primjena pravila prema kojem vozači iz BiH na prostoru EU mogu boraviti najduže 90 dana u toku pola godine vodi ka kolapsu transportne industrije.
Rade penzioneri
- Od 2019. do danas BiH je napustilo više od 7.000 profesionalnih vozača, a više od 2.500 se preregistrovalo u druge zemlje. Glavni uzrok je stanje na granicama, prelazima, carinskim terminalima i nemar UIOBiH. Vozači danima čekaju na granici, pa smo tražili da UIO uvede treću smjenu, ali odgovorili su nam da im fali blizu 1.000 radnika. S pravilom 90/180 vozači će praktično moći raditi šest mjeseci u godini, pa ćemo imati još veći odliv. Neće nam imati ko voziti robu i putnike. Već danas u prevozu putnika u Banjoj Luci, ali i svim većim gradovima, rade penzioneri - kaže Nikola Grbić, predsjednik Udruženja prevoznika RS.
Konzorcij međunarodnih drumskih prijevoznika „Logistika BiH“ okuplja kompanije koje vrše 93 posto usluga prijevoza prema EU i koje zapošljavaju više od 47.000 radnika. Zbog pravila 90/180 od 1. januara evidentirana su 124 slučaja zabrane ulaska u EU, uz troškove po osnovu prekršaja od 120.000 eura.
Iz ove asocijacije upozoravaju da se na ovaj način vozači iz BiH diskriminiraju i tretiraju kao turisti, iako su profesionalci i aktivni učesnici u lancu snabdijevanja, a da je cilj „otimanje vozača“ i njihov transfer ka zemljama EU. U pismima državnom ministru prometa i komunikacija i entitetskim premijerima traže hitne reakcije.
Dizanje cijena
- Prevoznici razmišljaju i o radikalnim mjerama, u Srbiji su najavili totalnu blokadu, zabranu otpreme proizvoda, ali mi nismo pristalice radikalizacije problema, već da uz vašu pomoć i angažman izvršimo pritisak na sve relevantne institucije u zemlji i inozemstvu o gorućem problemu. Na osnovu naših procjena, prijeti nam odlazak gotovo 8.000 vozača s dugogodišnjem iskustvom, profesionalaca, kao i dizanje cijene transporta za 25 posto - kazao nam je prof. dr. Velibor Peulić iz Konzorcija „Logistika BiH“.
Broj vozila u Hrvatskoj
On dodaje da su Bosanci i Hercegovci već među najvećim investitorima u Sloveniji, gdje je među 50 vodećih prijevozničkih kompanija njih 10 s osnivačima iz BiH.
- Do sada smo kupili oko 2.000 novih vozila u Sloveniji, a u posljednje dvije godine rekordan broj vozila u Hrvatskoj. Prevoznici su preduzetnici, oni su već počeli s investicijama u solarne elektrane. Ako država ne želi da zaštiti “krvotok privrednog sistema”, vozači će nam otići i imat ćemo veće troškove - ističe Peulić.