Napuknuće na mostu Počitelj, jednom od najzahtjevnijih infrastrukturnih projekata na Koridoru 5C, bilo je još jedan težak udarac za JP Autoceste FBiH.
Ovaj most sastavni je dio poddionice Počitelj – Zvirovići koja je duga 11,07 kilometara, te je jedan od najviših mostova u regiji, dužine 945 i maksimalne visine 100 metara.
Ozbiljna napuknuća
Ugovor o izgradnji poddionice Počitelj – Zvirovići potpisan je 20.06.2019. godine, a predviđeni rok izgradnje za LOT 1 bio je 24, a za LOT 2, koji podrazumijeva ovaj most, 30 mjeseci.
Izvođač radova za LOT 2 (Most Počitelj) je konzorcij koji čine "Azvirt Limited Liability Company" (Azerbejdžan), "Sinohydro Corporation Limited" (Kina) i "Powerchina Roadbridge Group Co. Ltd." (Kina), a ukupna vrijednost radova za izgradnju mosta Počitelj je 28.114.889,53 eura bez PDV-a. Kasnije se kao podizvođač pojavio i "Hering" iz Širokog Brijega.
Gradnja mosta završena je na ljeto 2023., no ubrzo su se pojavila ozbiljna napuknuća na njemu. Budući da je početak 2024. godine, portal Hercegovina.info poslao je JP Autoceste upit o tome kako će se riješiti ovo napuknuće, te ko plaća penale zbog kašnjenja i loše izvedenog projekta.
Iz JP Autoceste odgovorili su:
- Nakon problema koji se pojavio na mostu Počitelj u ljeto ove godine, JP Autoceste FBiH su odmah pristupile rješavanju problema, zajedno s izvođačem i nadzorom radova. U međuvremenu je angažirana i slovenska projektantska kuća "Ponting" koja je dostavila tehničko rješenje koje je poslano na saglasnost kreditoru izgradnje dionice Počitelj – Zvirovići, odnosno Evropskoj investicijskoj banci (EIB).
Upravo ovo rješenje spomenute projektantske kuće je bilo jedino rješenje koje garantira da će most Počitelj nakon završenih radova biti u potpunosti tehnički ispravan. Nepravilnost koja je nastala na mostu je greška izvođača tako da će i troškove otklanjanja nepravilnosti snositi izvođač radova. Radovi na otklanjanju nedostataka koji će se izvoditi na osnovu dostavljenih tehničkih rješenja ne iziskuju duži period.
Izvode se završni radovi
Osim ovih radova otklanjanja nedostataka, za čiji se početak čeka saglasnost kreditora, trenutno se izvode i završni radovi za potrebe odvodnje, kolovozne konstrukcije, betonske i sigurnosne ograde, kao i za postavljanje dilatacijskih naprava, te ugradnje vertikalne i horizontalne signalizacije.
Ovdje još jednom napominjemo da će JP Autoceste FBiH nakon tehničkog prijema preuzeti projekt s isključivo ispravno i kvalitetno izvedenim radovima u skladu sa svim pravilima struke. Zbog kašnjenja u izvođenju radova penali se naplaćuju u skladu s ugovorom.
Na tragu je to i komentara direktora JP Autoceste Denisa Lasića koji je dao za Radio Slobodna Europa u avgustu 2023., kada je rekao za izvođače "ako treba, neka ga ponovno ruše i prave za svoje novce, odgovarat će".
Portal Hercegovina.info je pokušao dobiti od slovenske kompanije "Ponting" detalje o zahvatu koji će izvršiti na napuknuću koje se pojavilo na mostu, no iz ove kompanije bili su tajnoviti.
Detalji ugovora povjerljivi
- Mogu vam potvrditi, da smo u oktobru 2023. potpisali ugovor sa JP Autoceste FBiH kao konzultant za usluge kod mosta Počitelj. Ali u ugovoru imamo članak, da su informacije vezane za ugovor povjerljive, pa vas molim da se obratite našem Naručitelju JP Autoceste FBiH - napisali su iz "Pontinga".
"Ponting" je osnovan 1990. godine od Viktora Markelja i Marjana Pipenbahera. Kako stoji na njihovoj web stranci, "iskusno osoblje za dizajn, zajedno s kompjuterski potpomognutim crtanjem, omogućuje 'Pontingu' izradu planova, specifikacija i procjena troškova za različite vrste projekata mostova, u rasponu od novih mostova do proširenja, jačanja i preuređenja postojećih mostova.
Glavna djelatnost firme je dizajn različitih vrsta mostovnih konstrukcija (mostovi, vijadukti, nadvožnjaci i podvožnjaci). U dizajniranju takvih struktura razvijaju se i posebne metode gradnje mostova, kao što su slobodno kantileverno podizanje, metoda postupnog lansiranja, gradnja po segmentima i druge.
Inače, ova firma iz Slovenije u svom portfelju ima na desetke uspješno projektiranih, izgrađenih i popravljenih mostova po cijeloj Evropi, uključujući i dizajniranje Pelješkog mosta.