SIGURNOST DJECE

Nigdje bez autosjedalice: Pri sudaru je nemoguće dijete zadržati u rukama

Statistike pokazuju da se najviše saobraćajnih nesreća desi baš na kratkim relacijama

Sigurnost je najvažnija. Facebook

Dž. R.

26.4.2024

Primjena dječije autosjedalice mora biti bez iznimke. Nije važno ni ako se dijete buni, ni da li idete samo do trgovine, jer statistike pokazuju da se najviše saobraćajnih nesreća desi baš na tim kratkim relacijama.

Djelovanje sile

Ni brzina ne mora biti značajna, naprimjer, već pri vožnji od 25 kilometara na sat, ako dođe do sudara, na objekte u automobilu djeluje sila oko 20 puta jača od njihove težine, što znači da dijete teško 10 kg postaje teško 200 kg.

Oni koji misle da je dovoljno sigurno dijete držati u naručju tokom vožnje, moraju razmisliti dvaput, jer baš zbog spomenutog djelovanja sila, pri sudaru postaje nemoguće zadržati dijete u rukama, ili pak da ga je, ako se radi o malo većem djetetu, dovoljno vezati pojasom.

Tek to nije dopušteno i vrlo je opasno. Pojasevi u automobilima namijenjeni su odraslim osobama ili djeci višoj od 150 cm te djeluju na tri ili dvije sigurnosne tačke. Vezanje pojasom djece niže od 150 cm opasno je jer pri sudaru tačke pojasa mogu izazvati ozbiljne unutrašnje povrede.

Sve to, uz činjenicu da je čak 70 posto autosjedalica u automobilima nepravilno postavljeno, više je nego dovoljan razlog podsjetiti se na važne informacije.

Dobne skupine

Već na putu iz rodilišta novorođenče mora biti vezano u autosjedalici grupe 0 ili 0+. Dijete je pri tom postavljeno u smjeru suprotnom od vožnje, u poluležećem položaju.

Ta je sjedalica prikladna do otprilike prvog rođendana, odnosno do 10 kilograma tjelesne težine. Preporuka je da se dijete što duže vozi u sjedalici niže grupe, odnosno dok je ne preraste težinom ili visinom.

Grupa I namijenjena je djeci tjelesne težine od 9 do 18 kg, u kojima su vezani pojasom sjedalice, u smjeru vožnje i u uspravnom položaju.

Grupa II je za djecu od 15 do 25 kg, a grupa III za djecu od 22 do 36 kg. Te grupe autosjedalica omogućuju da se dijete veže sigurnosnim pojasom koji se prilagodi djetetu koje još nije dostiglo visinu od 150 cm. Te se sjedalice moraju postaviti na stražnjem sjedištu, ali nikada u sredini. Preporuke su da se postave iza suvozačkog sjedišta.

Postavljanje autosjedalice

Kada postavite sjedalicu u automobil, provjerite je li dobro pričvršćena sigurnosnim pojasom. Pokušajte je pomaknuti i ako se pomiče više od 2 do 3 cm na dijelu na kojem je učvršćena bedrenim dijelom pojasa, trebate je još jače zategnuti.

Također je važno provjeriti jesu li pojasevi na autosjedalici dovoljno zategnuti. Ako možete provući prst dok dijete sjedi u sjedalici i vezano je, morate ih još zategnuti. Tačnije, između pojasa i djetetove ključne kosti (kod novorođenčeta) ili prsnog koša (kod male djece), ne smije biti više prostora od debljine jednoga prsta.

S obzirom da je čvrstoća postavljanja od krucijalnog značaja te zbog činjenice da ne odgovaraju sve autosjedalice svim tipovima vozila, razvijen je način postavljanja, odnosno norma ISOFIX (International Standards Organisation’s FIX) koja osigurava da proizvođači automobila i proizvođači autosjedalica budu dobro usklađeni.

Na taj se način izbjegava korištenje pojasa automobila jer ISOFIX osigurava čvrstu vezu između autosjedalice i tijela automobila pomoću sistema dva utora od kojih svaki sadrži vodilicu i “prsten-zakačku” u tijelu automobila, dvije “ruke” za pričvršćivanje te treću tačku vezanja, “nogu” ispred autosjedalice.

Rok trajanja

Često mlađe dijete naslijedi autosjedalicu starijeg, no ako je među njima prevelika dobna razlika, to se ne bi smjelo činiti. Rok trajanja ovisi o proizvođaču, no maksimalni je osam godina. 

Autosjedalica mora nositi atest sigurnosti ECE R44 (Regulacija 44 Europske komisije Ujedinjenih naroda za Europu (UN ECE R44) jer je taj atest propisan hrvatskim Pravilnikom o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama.

Ako ste sigurni da sjedalica nije starija od osam godina, ona također može biti sigurna, no treba dobro obratiti pažnju na nekoliko detalja.

Provjera ima li standard ECE R44 je obavezna. Također provjerite (ako možete) da nikad nije sudjelovala u sudaru, da trake pojasa nisu izlizane, da ima upute proizvođača, da nema napuknuća na plastičnoj strukturi te da je vez pojasa neoštećen.

Upamtite jednostavnu formulu “autosjedalica uvijek i svugdje”, kao i činjenicu da ona smanjuje rizik od smrti prilikom sudara čak do 70 posto.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.