Član Predsjedništva Bosne i Hercegovine Milorad Dodik poručio je kako je mađarski premijer Viktor Orban veliki državnik, koji je tokom prethodnih nekoliko susreta izražio želju da pomogne RS.
- Tako što bi recimo značajan broj nekih podsticaja koji se daju mađarskim preduzetnicima malim i srednjim, moglo da se prenese u RS i da ljudi iz RS mogu da koriste te fondove kroz neku proceduru koji ćemo mi dogovoriti - naveo je on.
Dodik je rekao da postoji nekoliko zajedničkih projekata, odnosno potencijalnih investiticija Mađarske i RS. On se osvrnuo i na sutrašnji početak gradnje auto-puta od Prijedora do Banja Luke.
- Početak radova je u danu kada dolazi Orban, kada ćemo s njim razgovarati o tome da gradimo neke energetske objekte. Moja ideja je da pokušamo s njim dogovoriti da se gradi drugi tunel sa Trebišnjice, sa akumulacionog jezera iznad Trebinja, koji bi se spustio do Sutomora ili na Plat, zavisno od toga s kojom državom, Hrvatskom ili Crnom Gorom, postignemo što je moguće bolji aranžman - rekao je Dodik.
Podsjećanja radi, Orban će sutra, zajedno sa šefom mađarske diplomatije Peterom Sijartom, posjetiti RS. Dodik je za "RTRS" poručio kako je gradnja auto-puta Banja Luka - Prijedor - Novi Grad važna investicija.
- Nije lako napraviti auto-put, morali smo sačekati da naši bilansi omoguće da uđemo u novu relaciju izgradnje. Ono što smo uradili prema Doboju je da smo izgradili jedan od najbezbjednijih auto-puteva u evropskim koridorima - rekao je Dodik za "RTRS", koji je istakao da je sada stvorena mogućnost za dalju gradnju.
- Zato počinjemo gradnju auto-puta Banja Luka-Novi Grad, na relaciji Prijedor-Banjaluka, kao prvom dijelu, a drugi dio je od Prijedora do Novog Grada gdje ćemo vjerovatno graditi brzu cestu. Istu takvu relaciju ćemo usmjeriti od Prijedora prtem Kozarskoj Dubici - naveo je Dodik, te podsjetio da će ovaj auto-put graditi kineska kompanija.
- Kineska kompanija je dobila koncesiju kako bi izgradila i koristila put nekoliko desetina godina, a u posljednjoj godini korištenja ponovo sve uradila kao da je taj put nov i predala RS-u - kazao je Dodik, dodavši da se RS odlučila za način gradnje auto-puteva kroz dodjelu koncesija.
- Mogu da kažem da je i danas na konsulatcijama sa finansijerima, prije svega sa EU i njihovim bankama, tražena mogućnost da do Nove godine raspišemo tender za izgradnju auto-puta Јohovac-Vukosavlje i odaberemo izvođače. Taj put će biti izgrađen donacijom Evropske unije i kreditnim sredstvima. Mi tražimo da daleko veći procenat donacije EU nego što je do sada bio, odnosno bio je 20 odsto, a mi tražimo 40 - naveo je Dodik, koji je pojasnio da je plan da se nastavi gradnja od puta Vukosavlja prema Brčkom, odnosno do linije Distrikta i dalje prema Bijeljini, te od Bijeljine prema Rači.
- Naš primarni cilj od početka je bio da izgradimo auto-put do Bijeljine i dalje prema Rači, a Srbija svoj dio od Kuzmina prema Rači. Srbija je pristala da izgradi most na Savi finansirajući projekat 100 odsto i to čini. Srbija ima daleko bržu mogućnost odlučivanja i daleko veće potencijale nego mi i ona je desetak puta jača nago Republika Srpska u tim potencijalima, ali mi u određenim proporcijama pratimo Srbiju - istakao je Dodik, podsjetivši da RS zajedno sa Srbijom finansira dionicu od 20 kilometara od Rače do Bijeljine.
Dodik je rekao da je u RS-u izgrađena auto-putna mreža u dužini od 120 kilometara koja je preporodila čitavu RS.
- Kada sam 2006. došao na mjesto premijera imao sam sreću da se razgovaralo o strategiji razvoja putne mreže. Za Doboj je bilo predviđeno da se postojeći magistralni put modernizuje, ali ja sam rekao da to nije budućnost RS i da odbacujem mogućnosti da pravimo sirotinju, jer se držim devize da velikim putevima ljudi dolaze, a malim odlaze - rekao je Dodik.
Podsjetio je da je jedan od primarnih ciljeva bila gradnja trase auto-puta od Banja Luke do Gradiške, te da je ključni objekat na tom putu, a to je petlja Mahovljani, koštala 22 miliona KM. Dodik je naveo i da danas kilometar auto-puta košta 70 do 80 odsto više nego tada, na šta je uticalo veliko povećanje cijena u svijetu.