Pritiskom na taster na punktu u mjestu Pelev brijeg, večeras je zvanično otvorena prva dionica autoputa Bar - Boljare, čime je Crna Gora i zvanično dobila prve kilometre autoputa.
U saobraćaj od danas je puštena prva dionica dugačka 41 kilometar, koja povezuje Smokovac na periferiji Podgorice i Mateševo nadomak Kolašina, na sjeveru države.
Autoput su svečano otvorili predsjednik Crne Gore Milo Đukanović, premijer Crne Gore Dritan Abazović, potpredsjednik Vlade i ministar kapitalnih investicija Ervin Ibrahimović, otpravnica poslova Ambasade Kine Hua Jafang (Yafang) i izvršni direktor Monteputa Milan Ljiljanić.
Premijer Dritan Abazović kazao je da se danas ne otvara samo put, već i perspektiva za građane i privredu, za Crnu Goru i njenu budućnost.
- Autoput je početak trajnog spajanja Crne Gore sa svijetom. Vrleti crnogorskog krša sjediniće se s plodnom ravnicom, glavni grad sa sjeverom, Crna Gora s Evropom - rekao je Abazović.
Autoput, kako je dodao, ukazuje na novi pravac koji je potreban razvoju Crne Gore.
- To je razvoj sjevera i ispravljanje nepravde učinjene prema ovoj regiji. Zato, neka ovaj put vodi sjever i cijelu Crnu Goru naprijed. Ova investicija će bez sumnje otvoriti nove pravce razvoja i dati najsnažniji zamajac domaćoj privredi. Posebno završetkom autoputa od Boljara do Bara, Crna Gora će s Lukom Bar biti jedan od važnih pravaca u tranzitnim saobraćajnim tokovima Balkana - rekao je Abazović.
On je predložio da ime autoputu bude po prvoj ženi vozaču na Balkanu - princezi Kseniji.
Ministar kapitalnih investicija i potpredsjednik Vlade Ervin Ibrahimović kazao je da najveća vrijednost autoputa da obezbijedi vezu između juga i sjevera države.
- Ako ovaj autoput spasi makar jedan život, smatram da je on opravdao svoju svrhu - rekao je Ibrahimović.
Dodao je da će autoput dati veliki doprinos razvitku standarda građana na sjeveru.
- To će omogućiti da građani ostanu na sjeveru. Ovim smo poručili da Vlada na njih nije zaboravila - rekao je Ibrahimović.
Ukupna dužina prioritetne dionice je 41,5 kilometara, s 20 mostova na glavnoj trasi, dva nadvožnjaka, osam podvožnjaka, 7,2 kilometra betonskih zidova, 16 dvocijevnih tunela. Dionica ima četiri petlje, s naplatnim rampama. Vožnja autoputem prvih sedam dana bit će besplatna.
Četrdeset jedan kilometar autoputa, koštao je skoro milijardu eura, gradio se sedam godina, u mandatima četiri Vlade, s pet odlaganja završetka radova. Iako najkomplikovanija za gradnju zbog konfiguracije terena, prva dionica je tek četvrtina planiranog auto puta kroz Crnu Goru, koji bi spojio Bar na jugu i Boljare na krajnjem sjeveru prema Srbiji, u dužini oko 170 kilometara.
Ovu trasu, čija je izgradnja počela 2015. godine izgradila je kineska državna kompanija China Road & Bridge Corporation (CRBC).