Parlament Crne Gore danas će na vanrednoj sjednici raspravljati o prijedlogu za razrješenje predsjednika Skupštine Alekse Bečića.
Kako je navedeno u obrazloženju odluke o smjenjivanju Bečića, Skupština Crne Gore za vrijeme njegovog mandata nije bila mjesto suštinskog političkog dijaloga, te da zbog toga nije uspjela da ostvari jednu od svojih osnovnih funkcija, a to je da dovede do ubrzanja evropskog puta Crne Gore.
U toku trajanja ovog saziva Skupštine, Crna Gora je značajno nazadovala u oblasti vladavine prava, a najveći razlog tome je nespremnost i odsustvo političke volje aktuelnog predsjednika Bečića da inicira ustavne mehanizme izbora čelnih funkcija u pravosudnom sistemu, navodi "CDM.me".
Ovo su razlozi zbog kojih je zatražena smjena predsjednika Skupštine Crne Gore:
1. Implementacija ustavnih amandmana, odnosno, imenovanja u pravosuđu kvaiifikovanom većinom u Skupštini, jedno je od ključnih EU privremenih mjerila za poglavija 23 i 24. Bez ispunjavanja tog privremenog mjerila nema napretka na putu ka EU, budući da je shodno novoj metodologiji proširenja napredak u oblasti vladavine prava preduslov za napredak u bilo kojoj drugoj oblasti, odnosno za ukupno kretanje i progres države na integracionom putu, Rukovodstvo Skupštine je pokazalo potpuno ignorantski odnos prema ovoj činjenici i 16 mjeseci otkako je Parlament konstituisan nije učinjen nijedan konkretan korak da se obezbijedi ustavno i sistemsko razrješenje institucionalne i pravosudne blokade.
2. Nije pokrenut proces dijaloga vlasti i opozicije kao jedini mehanizam da se dođe do potrebnog dogovora i konsenzusa oko ovih pitanja. Uzaludni su bili i stalni pozivi brojnih EU zvaničnika da se pokrene „međupartijski dijalog” i nađe rješenje za izbor VDT, Sudskog savjeta, sudija Ustavnog suda. Na sve te pozive, rukovodstvo Skupštine je ostalo potpuno nijemo.
3. Sve to je jasan i nedvosmislen dokaz da je svojim neodgovornim odnosom predsjednik Bečić značajno doprinio urušavanju parlamenta kao mjesta političkog i demokratskog dijaloga i to u najdelikatnijem trenutku za naš evropski put.
4. U Izvještaju EK zabilježene su oštre kritike i zbog toga što su se u Skupštini često inicirali lli donosili zakoni po hitnom postupku, bez potrebnih javnih konsultacija i bez odgovarajućeg uzimanja u obzir zahtjeva iz procesa pristupanja EU.
5. Izborna reforma praktično stoji u mjestu iako je Odbor za sveobuhvatnu reformu izbornog zakonodavstva formiran u decembru 2020. godine. Ovo je, pored ključnih reformi – imenovanja u oblasti pravosuđa, takođe materija koja zahtijeva kvalifikovanu većinu u parlamentu, oko čega takođe nije bilo opipljivih pomaka niti dogovora na relaciji vlast – opozicija. Zbog toga, i u ovoj veoma važnoj i osjetljivoj oblasti, imamo stagnaciju i blokadu i nemogućnost da se eventualni parlamentarni izbori sprovedu u skladu sa reformisanim izbornim zakonodavstvom i odgovarajućim preporukama naših međunarodnih partnera. To je još jedan krupni neuspjeh ovog saziva Skupštine pod rukovodstvom aktuelnog predsjednika.
6. Pravosudne reforme i izborno zakonodavstvo su ključne oblasti kojima je Skupština trebalo da se bavi i postigne politički dogovor. Rješavanje ovih pitanja je bilo važno za evropski put Crne Gore ali i za, što je još i važnije, stabilizaciju političkih i društvenih prilika, budući da bi se postizanjem dogovora i konsenzusa poslala snažna poruka i medjunarodnoj i domaćoj javnosti da je Crna Gora u stanju da rješava svoje krupne probleme i izazove. Na ovaj način, zahvaljujući izostanku tih rezultata, pokazali smo kao država upravo suprotno, što značajno utiče na naš imidž u medjunarodnoj javnosti.
7. Kao upečatljivu činjenicu, valja pomenuti da je država, zbog neodgovornosti rukovodstva Parlamenta, punih pola godine bila bez predsjednika Državne izborne komisije, čime je izborni proces doveden u stanje potpunog kolapsa. Na kraju je, usljed brojnih pritisaka međunarodne javnosti, taj proces okončan, a rukovodstvo Skupštine je sve to vrijeme ovo pitanje iz političkih i partijskih razloga držalo ad acta.
8. Nezakazivanje sjednica Parlamenta zbog bojkota dijela parlamentarne većine je jedan od državničkim i upečatljivih dokaza partijskog odnosa predsjednika Parlamenta prema zakonodavnim obavezama, odnosno potrebnim zakonodavnim reformama. To je jedan od razloga što je Parlament bio izuzetno neefikasan i što je veliki broj zakona umjesto u proceduri držan u fiokama aktuelnog predsjednika.
Iz svega navedenog, nedvosmisleno se zaključuje da je aktuelni predsjednik parlamenta svoju funkciju očigledno obavljao u interesu svoje partije i partijske i lične promocije, a ne u interesu države i ostvarivanja ključnih državnih ciljeva, čija je realizacija zbog takvog odnosa izostala.
Svi gore navedeni razlozi i činjenice upućuju na potrebu da se aktuelni predsjednik Skupstine Crne Gore razriješi s ove odgovorne funkcije, navodi "CDM.me".