Zatvaranje britanskog aerodroma Heathrow izazvat će višednevne poremećaje u globalnom zračnom saobraćaju i koštati desetine miliona dolara, upozoravaju stručnjaci, pitajući se zašto aerodrom nije bio spremniji za krizne situacije, javlja Reuters u petak.
Eksperti su zatečeni razmjerima incidenta, najvećeg od oblaka pepela s Islanda 2010., i pokušavaju procijeniti troškove i posljedice požara u trafostanici koji je ostavio zračnu luku bez struje i rezervnog napajanja.
Oko 1300 letova dnevno
Aerodrom Heathrow svakodnevno opslužuje oko 1300 letova, prema podacima Eurokontrola, pa će njegovo zatvaranje imati ozbiljne globalne posljedice na zračni saobraćaj nekoliko dana.
Požar koji je izbio u noći na petak, oko ponoći po srednjoevropskom vremenu, prisilio je avione da se preusmjere na druge aerodrome u Velikoj Britaniji i Evropi, dok su mnogi na dugim letovima vraćeni na polazišta.
Ogromni troškovi
Troškovi ovog incidenta mogli bi dostići oko 20 miliona funti dnevno, smatra Pol Čarls, konsultant za putovanja, uz napomenu da nema garancije da će aerodrom u subotu ponovo biti otvoren, s obzirom na ranjivost njegovog elektroenergetskog sistema.
- Rezervni sistem trebao bi biti pouzdan kad glavni sistem otkaže. Heathrow je toliko važan dio britanske infrastrukture da bi trebao imati sigurne rezervne opcije - izjavio je Čarls za Reuters.
Ministar energetike Ed Miliband rekao je da rezervni sistem nije radio zbog požara te da inženjeri rade na uvođenju trećeg rezervnog rješenja. Dodao je da vlada želi izvući pouke o infrastrukturi iz ovog slučaja.
Potencijalne slabosti
Stručnjaci su ukazali na moguće propuste u planovima aerodroma za vanredne situacije.
- Aerodrom ima više izvora struje, pa je veoma neobično da su svi otkazali. Ima rezervne generatore, ali mislim da se ne može upravljati svim operacijama i primati letovi samo na njima - rekao je Tim Grin, šef Odsjeka za elektrotehniku na Imperijal koledžu u Londonu, za Sky News.
- Ne mogu se sjetiti da je neka ključna infrastruktura potpuno stala na najmanje jedan dan zbog požara. Ne sjećam se ničeg sličnog - izjavio je Toni Koks, konsultant za međunarodno upravljanje rizicima.
Nije prvi put u Britaniji
Ovo nije prvi ovakav slučaj u Velikoj Britaniji.
Kolaps sistema kontrole leta NATS 2023. koštao je preko 100 miliona funti, prema nezavisnoj procjeni britanske Agencije za civilni zračni promet, što je izazvalo pitanja o pouzdanosti sistema.
Po evropskim i britanskim pravilima, putnici mogu dobiti do 600 eura odštete od avio-kompanija za kašnjenja od tri sata ili otkazivanje letova, uz plaćen smještaj i hranu, ali samo ako je kompanija odgovorna. U ovom slučaju, krivica nije na njima.
Većina avio-kompanija vjerovatno će ponuditi alternativne letove ili povrat novca, uz određenu pomoć za smještaj putnika. Ko će to platiti, drugo je pitanje, navodi Reuters.
- Ko će zapravo to platiti... tek će se vidjeti jer će se sigurno voditi teški pregovori između aerodroma, avio-kompanija, opskrbljivača strujom, osiguravajućih kuća i naravno da nitko neće htjeti preuzeti odgovornost ako ne bude morao - rekao je nezavisni konsultant za zračni transport Džon Strikland