Bajramu se radujemo zato što smo, uz Božiju pomoć, postili mjesec ramazan, ali i zato što smo slobodni, kazao je za “Avaz” hafiz Kenan Musić, profesor Fakulteta islamskih nauka u Sarajevu.
Dešavanja u Gazi
Dodaje da smo ljepotu ramazana osjetili i ove godine, a mubarek dane dodatno je oplemenio veći broj ljudi u džamijama, na mukabelama, koji su nahranili svoje duše i odlučili da ramazan bude mjesec njihovog duhovnog preporoda.
- Ono što je bacilo poseban osjećaj tuge i sjete je to što se dešava u Palestini i Gazi, ali i generalno u svijetu koji ključa, u kojem čovjek nije bitan, već su bitna materijalna dobra koja ljudi žele da ostvare. Čovjek je, nažalost, marginaliziran, iako je kosmos stvoren zbog čovjeka. Dragi Gospodar je zemlju i nebesa stvorio zbog nas, a ne nas zbog nebesa i zemlje. Nažalost, ramazan je bio obojen tugom zbog svega što se dešava u Gazi - kaže Musić.
Podsjeća da su Kur’an, ali i sve Božije objave ljudskom rodu stigle u ramazanu i da je ramazan “mejdan Božije milosti koja se izlila na čovječanstvo”. Na pitanje koliko zbog lekcija obnovljenih u ramazanu postajemo bolji ljudi, hafiz Musić kaže da vidimo dosta pozitivnih pomaka, ali da potvrdu tražimo nakon ramazana.
- Poslije ramazana ćemo vidjeti da, ako budemo bolji ljudi, čestitiji, odgovorniji, marljiviji, ako budemo čuvali svoje namaze i izvan ramazana, ako i poslije ramazana bude dana koje postimo, ako se nastavi naša veza s džamijom kao našim duhovnim stjecištem, ako nastavimo održavati naše rodbinske veze, onda je to dokaz da su naša dobra djela primljena.
Lekcija koju smo naučili je da ne možemo ovladavati relacijama s bilo kime, u smislu da ih imamo oblikovane dobrotom, pravednošću, međusobnom ljubavlju, pa i odlučnošću, dokle god ne ovladamo sobom. Savremeni čovjek ima problem s ovladavanjem svojim pohlepama. I ono što se dešava narodu Palestine proizvod je pohlepe i isključivosti.
Ramazan liječi obje ove bolesti. Božiji Poslanik, s.a.v.s., rekao je da je za čovjekovu vjeru od dva vuka koja uđu u stado ovaca opasnije da ima ljubavi prema materijalnim dobrima i dominaciji. Najvažnija lekcija ramazana je da gledamo koliko ćemo kasnije ostati na putu dobra, čestitosti, preispitivanja šta je u nama vrijedno, jer mi nismo u našim tijelima, već smo u našim dušama ljudi - ističe Musić.
Nova forma
Komentirajući stanje u BiH, naglašava da agresija nikada nije stala, da drugim metodama traje i ovih dana kada se ponovo negira genocid u Srebrenici te podsjeća na poruke kur’anske sure Kurejš u kojoj Allah, dž. š., o sigurnosti i ekonomskom razvoju govori kao o preduvjetu prosperiteta.
- U BiH, sa završetkom agresije, počinje nova forma napada na našu domovinu. Kontinuirani rad na slabljenju njenih institucija, podrivanju osjećaja sigurnosti kod svih građana. Kada nema osjećaja sigurnosti, onda to pravi vrlo tešku psihološku situaciju. Ono što sigurno znam je da stanje čovjekove svijesti u ambijentu koji je siguran i gdje može ostvariti ekonomski napredak daje ono što je potrebno da ljudi tu grade svoj život. Ovo što se dešava je forma perfidnog napada na duše plemenitih ljudi koji zajedno, bez obzira na vjersku ili nacionalnu odrednicu, žele da žive zajedno, žele da žive u dobru, znaju šta je komšiluk kod nas stoljećima i znaju da ne trebaju dozvoliti lošim ljudima da nas otruju mržnjom. Ako smo ljudska bića, onda trebamo imati razumijevanje i empatiju prema drugim ljudima, a, ako smo i vjernici, to trebamo imati zbog dragog Gospodara - kaže Musić.
Ljudski izbor
Uvjeren je da je, uprkos višedecenijskim pokušajima njenog razaranja, supstanca Bosne duboko utkana u ovdašnje ljude, u većinu koja sada previše šuti u odnosu na manjinu koja sije zlo.
- Postoje snage koje će moći nositi zajedništvo u različitosti, taj jedan lijepi đerdan koji imamo u Bosni. To nas i dragi Bog uči kroz Kur’an, da poštujemo ljudski izbor kako žele da žive, da prihvatamo ono što je On dao ljudima kao izbor. Mislim da vjerske zajednice, pogotovo mi, muslimani, moramo više uraditi na tome.
Podići našu svijest o tome koliko je značajna ova poruka koju imamo i koliko će to doprinijeti ne životu jednih pored drugih već zajedničkom životu, gdje ćemo osjećati da se dragome Bogu možemo približavati kroz činjenje dobra, kroz lijepe i plemenite emocije. Ramazan nas upravo tome vraća - naglašava profesor Musić.
Na Bajram se trebamo radovati
Radost Bajrama u dobroj mjeri prigušena je zbog stradanja nevinih ljudi u svijetu, brige za budućnost čovječanstva, ali i političke situacije u našoj zemlji u kojoj se svaki očekivani iskorak pokušava pokvariti.
- Na Bajram se trebamo radovati i zbog toga što imamo priliku da biramo na izborima, da oblikujemo taj politički život. Imamo priliku da oblikujemo i svoj život, tako što ćemo odabrati da postimo u ramazanu, da govorimo lijepe riječi, da se družimo s čestitima, a udaljimo se od loših ljudi, misli i riječi. Mislim da je glavna poruka za Bajram da je izbor to što nama daje vrijednost.
Što bolje izbore napravimo u našim životima, bolja će nam stvarnost biti, individualna i kolektivna, ako taj izbor bude u skladu s onim što pravi ravnotežu između naše duše i naše materijalne egzistencije. Radost Bajrama donosi tu ravnotežu, kada se radujemo zbog ispunjenog jednog zadatka, a idemo u druge zadatke koji su pred nama. Ambijent slobode koji imamo treba maksimalno koristiti - kaže hafiz Kenan Musić, profesor FIN-a.