Potrošači u BiH od dana kupovine nekog proizvoda ili usluge imaju zakonski rok od 24 mjeseca tokom kojeg mogu izvršiti reklamaciju. Nažalost, ni po ovom pitanju građani u našoj zemlji nisu jednaki. Postoji zakonska regulativa na državnom nivou, međutim, zakon je donesen 2006. i poprilično je zastario.
Različita pravila
Kada su u pitanju zakoni na entitetskim nivoima, Republika Srpska je do sada već nekoliko puta doradila postojeći zakon i uskladila ga s direktivama Evropske unije. S druge strane, Federacija BiH nema zakon o zaštiti potrošača. Kako u razgovoru za „Dnevni avaz“ ističe Marin Bago, predsjednik Udruženja potrošača „Futura“, „dolazimo u situaciju da, ovisno o mjestu prebivališta, nemamo ista prava“.
- Mi iz Federacije se pozivamo na državni zakon, nemamo svoj, a RS se poziva na svoj. Tako da imamo nejednaka potrošačka prava na zajedničkom ekonomskom teritoriju, što je pomalo apsurdno. I to pravi probleme, kako potrošačima tako i poduzetnicima, jer se moraju različito ponašati, vrijede različita pravila igre. Osim potrošačima, to pravi problem i trgovcima koji posluju na teritoriji cijele BiH - govori Bago.
Kada je u pitanju zakon o zaštiti potrošača u FBiH, Bago dodaje da već postoji nacrt.
- Primjenjuju se zakoni u praksi, kao i sve drugo. Ne možemo reći da se ne primjenjuju, ali dosta potrošača nije informirano. Jedan od ključnih problema je taj što se ne informiraju na licu mjesta, gdje su došli po uslugu ili proizvod. Također, dosta trgovaca nije informirano. Dakle, poslije dugog niza godina naravno da se tu stvaraju razni problemi. Međutim, imamo zakonsku regulativu i možemo reći da su potrošači djelimično zaštićeni.
Uzimajući u obzir da je naša zemlja otvorila pregovore o pristupanju EU, usklađivanje zakona o zaštiti potrošača s regulativama evropske porodice je samo jedan od zadataka koji očekuju bh. vlasti. Kako Bago ističe, stvari su jednostavne, iako je nešto lakše reći nego uraditi.
EU ne možete prevariti
- Postoje evropske direktive za zaštitu potrošača, tako da mi moramo u suštini da izjednačimo zakone, cijeli proces se na to svodi. Mnoge oblasti spadaju pod zaštitu potrošača i u svakoj od njih će se morati ispoštovati direktive. Dakle, bit će potrebno zaista puno posla, puno rada da bismo sve ove stvari ne samo donijeli na papir nego i primijenili na terenu. Evropsku uniju ne možete prevariti pa napisati zakon i njime mahati. On mora biti primijenjen na terenu i morate položiti dokaze da se on primjenjuje. Slijedi nam jedan posao s puno odgovornosti, rada, dakle stvari na koje nismo baš navikli - zaključuje Bago.
Oba zakona
Murisa Marić, predsjednica Udruženja za zaštitu potrošača „Don“ iz Prijedora, ističe za „Dnevni avaz“ da su potrošači u RS u boljoj poziciji od onih u Federaciji.
- Ovo nije dobro za građanstvo naše zemlje, ali, evo, spletom okolnosti, RS ima ustavom definirano da može biti na entitetskom nivou zaštita potrošača, tako da mi u RS koristimo oba zakona. Znači, zavisno od momenta, koristimo onaj koji je pogodniji za potrošača. Ovdje se osjeti ta određena diskriminacija prema građanima u Federaciji koji imaju samo državni zakon koji nije dopunjen i dorađen. Nešto što je najinteresantnije, još imamo velike probleme s ekonomskim pružaocima usluga, to su javna komunalna preduzeća. Vidljivo je to u oba entiteta, da je to neuređena oblast.
Tu je, naravno, i trgovina, najčešće bijela tehnika i obuća, koje su definirane kao problematične oblasti vezano za kvalitet robe, za to ko su nam uopće ovlašteni serviseri, gdje možemo nabaviti rezervne dijelove, imamo li uopće način kada izvršimo neki povrat da dobijemo pravo stručno mišljenje, tako da su ovo problemi koje u narednom periodu država BiH mora da riješi - govori nam Marić.