“Željeznice Federacije BiH” su već godinama najveći porezni dužnici u FBiH. Ovim javnim preduzećem od 2015. godine upravlja Enis Džafić, čovjek koji se približavao strankama u skladu s tim kome je, prema dogovoru o raspodjeli vlasti, pripadalo ovo preduzeće. Posljednja u nizu je Naša stranka, koja ga je predložila za treći mandat.
Najveći porezni dužnik u 2015. godini bile su “Željeznice FBiH” s dugom od 195 miliona KM.
Prema podacima koji su objavljeni za period do kraja septembra 2023. godine, “Željeznice FBiH” su samo na osnovu poreza bile dužne 172.127.292,27 KM, od čega je na glavnicu otpadalo 159.320.452,55 KM.
Iako se na prvu može činiti da napreduju, jer smanjuju svoje porezne dugove, to je daleko od istine. Naime, ovo preduzeće ima i brojna kreditna zaduženja, o čemu je pisao i Ured za reviziju institucija u FBiH u izvještaju za 2020. godinu, gdje je ukazano na brojne manjkavosti.
Tekuće obaveze
- Društvo je u bilješkama uz finansijske izvještaje objavilo postojanje neizvjesnosti u vezi sa sposobnošću da nastavi poslovati u neograničenom razdoblju zbog velikih obaveza po kreditima, neisplaćenih obaveza za doprinose, obaveza prema dobavljačima te nemogućnosti izmirenja tekućih obaveza tekućom imovinom - naveli su te dodali problem nesolventnosti i nelikvidnosti.
Tada je navedeno da ovo preduzeće samo na osnovu kredita i kamata ima dug veći od 181 milion KM koji nije redovno izmirivan.
Evidentno je da su se dugovi na ovaj način iz jedne kolone prebacivali u drugu, pa tako, umjesto većeg broja poreznih, sada imaju kreditne dugove.
No, ni to nije sve. Naime, Vlada FBiH već godinama isplaćuje nevjerovatne finansijske iznose, sve s ciljem da se pokaže da su “Željeznice FBiH” u toj godini poslovale pozitivno.
„Častio“ Fadil
Novalićeva vlada je u martu prošle godine za “Željeznice FBiH” izdvojila 20,5 miliona KM, deset mjeseci prije 35,5 miliona, u 2021. 21,5 miliona, a sredstva su dobivali i u godinama prije toga.
Direktor Džafić je prošlog mjeseca kazao da je ovo preduzeće ostvarilo neto dobit u 2023. godini od 18 miliona KM, no kada uporedimo to sa 20,5 miliona KM koje je izdvojila Vlada FBiH, jasno je da bi bez tih sredstava ovo preduzeće bilo u minusu.
Putnički saobraćaj
“Željeznice FBiH” imaju katastrofalan putnički saobraćaj. Dnevno saobraća jedna linija do Maglaja, dvije linije prema Čapljini te nekoliko lokalnih linija, a na većini tih linija saobraćaju vozovi na nivou lošije razvijenog dijela Afrike. Linije prema Banjoj Luci i Bihaću, koje su služile za prijevoz migranata, ukinute su s početkom pandemije koronavirusa.