Ne razumijem kako se neko može hvaliti uštedama dok se pacijenti istovremeno žale da u bolnici nema osnovnih potrepština, od toalet-papira i sapuna, do hirurškog materijala i lijekova. To je ponižavajuće, jer način na koji se odnosimo prema ljudima koji trebaju našu pomoć govori o nama samima, ali i društvu u cjelini.
Kaže ovo u ekskluzivnom razgovoru za „Dnevni avaz“ doc. dr. sc. med. Alen Pilav, vršilac dužnosti direktora Kliničkog centra Univerziteta u Sarajevu (KCUS).
Trideset godina
Njega je prije četiri dana na ovu poziciju, umjesto smijenjene Sebije Izetbegović, imenovao Upravni odbor KCUS-a.
- Kada sam odlučio da prihvatim funkciju v. d. generalnog direktora KCUS-a, pretpostavio sam da će to biti težak zadatak. Trideset godina radim u KCUS-u i mogu reći da je to moj drugi dom, nekad više vremena dnevno provedem na poslu nego kod kuće. Hirurgija je moj životni odabir i sa zadovoljstvom to radim. Da sam imao sve neophodne uvjete rada, sigurno se ne bih odlučio na ovaj potez. Međutim, s obzirom na poteškoće s kojima se susrećemo moje kolege i ja, odlučio sam da pokušam to promijeniti kako bismo pacijentima osigurali liječenje kakvo zaslužuju. Neki od tih problema su uzrokovani birokratskim procedurama, pogrešnom raspodjelom novca i neadekvatnom organizacijom, a mnogo toga se može poboljšati boljim upravljanjem i adekvatnijim korištenjem svih resursa KCUS-a - kaže dr. Pilav.
Bez obzira na sve, ističe da će njegov fokus u radu biti usmjeren isključivo ka budućnosti, a „ispitivanje i ocjenjivanje onoga što je do sada bilo će prepustiti građanima i nadležnim institucijama”.
Za naš list je pojasnio i izjavu da će otvoriti kapije KCUS-a za sve građane.
- Nije li sramotno da mi u jednoj demokratskoj državi u 21. stoljeću razgovaramo o „otvaranju“ bolnice za pacijente i posjetioce? Zatvorene kapije su otežavale ulazak pacijentima i posjetiocima, kao i izlazak uposlenicima. Ne vidim opravdan razlog ni za jedno ni za drugo. Osim primopredaje koja je u toku, prvi dan sam tražio informacije o razlozima za zavarivanje projektiranih ulaza za pješake kako bih što prije pokrenuo proceduru njihovog otvaranja. Ljudi koji dolaze u KCUS sigurno ne dolaze radi zabave, već zato što imaju zdravstvene probleme ili dolaze u posjetu svojim najmilijima. Naša obaveza je ne samo da im pružimo najbolje dostupno liječenje već i da im olakšamo dolazak do ljekara. Nehumano je i apsolutno nepotrebno ljude koji imaju zdravstvenih problema i često otežano kretanje tjerati da pješke obilaze ogroman kompleks KCUS-a da bi došli tamo gdje trebaju - smatra dr. Pilav.
Zato će otvaranje kapija, kako kaže, biti jedan od njegovih prvih poteza, „jer želim pacijentima koji sa strepnjom dolaze u bolnicu olakšati koliko god mogu”.
- Građanima time ujedno šaljemo poruku da su dobrodošli i da smo mi tu da budemo njima na usluzi. Ovo je njihov klinički centar, koji oni finansiraju kroz uplatu doprinosa - kaže dr. Pilav.
Nema sapuna
Što se tiče priče u vezi s uštedama u KCUS-u i vraćanjem dugova, dr. Pilav kaže da je njegovo viđenje da “jedan spašen život ili jedan izliječeni pacijent vrijedi više od ušteđenih miliona na računu”.
- Naš osnovni zadatak je liječenje, a ne štednja. Mi smo bolnica, a ne štedionica - navodi dr. Pilav.
Na pitanje može li KCUS ponovo postati baza najboljih ljekara i stručnjaka i kako vratiti sve one ljude koji su otišli zbog neslaganja s bivšom direktoricom, kaže:
- Istina je da je KCUS, iz različitih razloga, napustio veliki broj ljekara raznih profila, ali i ostalog medicinskog osoblja. Neki su pronašli bolje uvjete negdje drugo, neki su se odlučili za privatni biznis, a neki su otišli zbog nezadovoljstva načinom upravljanja KCUS-om. Ali smatram da nije istina da su KCUS napustili svi najbolji doktori, što često čujemo, jer time činimo nepravdu velikom broju vrhunskih ljekara i kompletnog medicinskog i nemedicinskog osoblja koji su ostali u KCUS-u i kojima ovim putem za to neizmjerno zahvaljujem.
Vratiti ljekare
Dr. Pilav kaže da cilj nije da vrate sve ljekare koji su otišli jer je to nemoguće i nepotrebno, nego da popune pozicije koje su ostale upražnjene i da vrate one ljekare koji nedostaju KCUS-u, a takvih je pozicija priličan broj.
Bez obzira na to koliko KCUS bio jak centar, ne može ostati neoštećen kada ga u jednom danu napusti 13 iskusnih anesteziologa, u trenutku kada ih je već nedostajao priličan broj, što je, uprkos djelimičnom popunjavanju, i danas slučaj.
Svi me pitaju isto
- Zanimljivo je da se najviše pitanja koja sam dobio od medija, javnosti i prijatelja odnosi na to kako planiram vratiti nešto što je KCUS prije imao ili bio, bilo da se radi o vraćanju ljekara koji su napustili KCUS, bilo da se radi o vraćanju transplantacija i drugih kompliciranih medicinskih usluga, bilo o vraćanju prava posjeta i slobodnog kretanja po KCUS-u. Umjesto da se pitanja odnose na napredak, odnose se na vraćanje onoga što smo imali prije desetak godina. To dovoljno govori o percepciji javnosti o stanju u KCUS-u - ističe dr. Pilav.
Nigdje kapije nisu kao u KCUS-u
- Bio sam u bolnicama i univerzitetskim kliničkim centrima u svijetu i nigdje kapije nisu u ovakvom smislu postojale. Ne mislim da će, nakon što otvorimo kapije KCUS-a, ljudi navaliti unutra, kao što ni uposlenici neće početi bježati s posla. Osnova je povjerenje, a za one koji to ne budu poštovali, postoji propisano sankcioniranje. Ne želimo zbog negativnih izuzetaka kažnjavati sve one koji poštuju pravila - kaže dr. Pilav.
Bitno je naglasiti da nećemo sklanjati one koji su ostali da bismo vratili one koji su otišli. Činjenica je da nam nedostaje kadrova u velikom broju klinika.