I dok građani pune budžet Zavoda za zdravstveno osiguranje (ZZO), njihovo osnovno pravo biva uskraćeno – ne mogu birati kod kojeg će se ljekara i u kojoj ustanovi liječiti. Odnosno, samo prividno mogu, u ograničenom kapacitetu i netransparentno.
Početkom ove godine Marin Bago i Husein Oručević razotkrili su sistemski kriminal u zdravstvu, za koji tvrde da je najveći u BiH, i spremili krivičnu prijavu tešku pola miliona KM protiv direktora ZZOHNK i Uprave Zavoda.
Zloupotreba koju čine ZZO prilikom raspisivanja javnih poziva je sveprisutna, a u septembru je usvojena žalba Specijalne bolnice „Medical Institute Bayer“ Tuzla upućena na javni poziv koji je raspisao ZZO Tuzlanskog kantona.
Naime, prekršen je Zakon o javnim nabavkama te je pokrenut krivični postupak protiv ZZOTK.
Situacija je podjednako loša u Kantonu Sarajevo, pacijentima je uskraćeno pravo da znaju koji su im ljekari na raspolaganju. Odnosno, na stranici ZZOKS uopće ne postoji takva informacija iako su u drugim gradovima, poput Mostara i Banje Luke, te liste javno dostupne. I to je samo vrh ledenog brijega.
Kako za „Avaz“ kaže osnivač i direktor PZU „Atrijum“ prim. mr. sci. dr. Mirsad Đugum, problem je u tome što se ni poslije 25 godina od njegovog donošenja ne primjenjuje Zakon o zdravstvenom osiguranju, kao ni Zakon o zdravstvenoj zaštiti već 12 godina.
- Osnovno pravo pacijenta je da može birati ljekara i zdravstvenu ustanovu gdje će se liječiti, jer fondovi ZZO su samo banka u koju osiguranici uplaćuju novac. ZZO su obavezni da raspisuju javne pozive za pružanje zdravstvenih usluga, titulari vlasništva nisu bitni, javni ili privatni sektor i pod istim uvjetima se na konkurs javljaju i privatne i javne zdravstvene ustanove, a u cilju poboljšanja usluga pacijentu. I to bržih, boljih i efikasnijih usluga - objašnjava Đugum.
Kapaciteti za pružanje usluga u KS su više nego dovoljni, ali se ne koriste, a monopolom se samo nanosi šteta pacijentima, a zatim i javnom i privatnom zdravstvu.
- Niko ne govori da je kvalitet na jednom, drugom ili petom mjestu bolji ili lošiji, ovdje govorimo o pravu pacijenta da odabere tamo gdje je njemu dobro. Ako ode u privatni ili javni sektor i nije zadovoljan uslugom, ima pravo mijenjati za uslugu koja je na spisku - kaže Đugum.