Prema Evropskom informacijskom sistemu za detekciju i praćenje požara – EFFIS, rizik od nastanka požara iz dana u dan je sve veći širom Evrope.
Brojne zemlje posljednjih dana suočavaju se s ogromnim šumskim požarima koji haraju po sušnim područjima Portugala, Španije, Francuske, Turske, ali i u našem najbližem susjedstvu Hrvatskoj.
Tako su na šibenskom području, uz stotine vatrogasaca i vojnika, vatrenu stihiju obuzdavale i zračne snage, tri kanadera i dva air tractora. Na jugozapadu Francuske je, uz hiljade vatrogasaca, požar obuzdavalo šest aviona, a u Turskoj čak sedam aviona i 14 helikoptera.
U BiH, gdje se, pogotovo u Hercegovini, danima bore s desetinama požara koji su, u nekoliko navrata, bili ozbiljna prijetnja stambenim i privrednim objektima, poput Mostara i Čapljine, vatrogasci ne mogu računati na pomoć iz zraka. S jedne strane zbog općepoznatih političkih blokada, a s druge jer se pompezno najavljivana kupovina letjelica za gašenje požara pretvorila u svojevrsnu trakavicu.
Zapravo, kako smo i pisali, od kupovine letjelica u ovoj godini nema ništa. Sve je izglednije da Vlada FBiH, koja je u budžetu za tu namjenu osigurala, kako su to govorili, 30 miliona maraka, samo kupuje vrijeme, i to formiranjem silnih radnih grupa.
Posljednja radna grupa za obavljanje pripremnih radnji s ciljem najma i nabavke letjelica je privela kraju svoj posao, a zaključcima koji su tokom petka trebali biti poslani Vladi FBiH zatražili su iznalaženje modela da se s Direkcijom za zaštitu i spašavanje Sjeverne Makedonije sklopi određeni sporazum prema kojem bi se, u slučaju potrebe, unajmljivale letjelice.
Budući da BiH već ima potpisan sporazum o saradnji u zaštiti od prirodnih i drugih katastrofa, neophodno je tumačenje o tome može li Vlada FBiH praktično zbog kompliciranosti procedure „zaobići“ Vijeće ministara BiH i mješovitu radnu grupu.
Potvrdio nam je to Borislav Balaban, član radne grupe, istakavši da bi, u slučaju direktne prohodnosti, Vlada FBiH ili Federalna uprava civilne zaštite (FUCZ) sklopila sporazum sa sjevernomakedonskom direkcijom, od koje bi se unajmljivale letjelice, i to uz plaćanje troškova.
- U najboljem slučaju, Federacija BiH bi do kraja iduće godine mogla imati svoje letjelice. Potrebno je osnovati pravni subjekt, javno preduzeće ili slično, koje će imati svog direktora i resurse, a potom krenuti u nabavku letjelica, što je, također, dugotrajan proces - rekao nam je Balaban.