Ako sada u rezervoar svog automobila natočite gorivo u vrijednosti od 100 KM, država će uzeti 48 KM, jer je cijena litra goriva opterećena nizom fiskalnih i čak 33 parafiskalna nameta. Ostatak se odnosi na cijenu prerade nafte u rafineriji, prijevoz, te maržu trgovaca.
Prema riječima predsjednika Udruženja prometnika nafte FBiH Milenka Boškovića, ova vrsta trgovine postaje sve manje isplativa.
- Litar goriva je trenutno opterećen akcizama od 34,4 feninga na naftu i 36,8 feninga na benzin. Imamo dvije cestarine - jedna za održavanje postojećih cesta od 15 feninga, te cestarinu za izgradnju autocesta od 25 feninga po litru. Osim ovih, postoji i više od 30 parafiskalnih nameta, a to su naknade za putni pojas, kontrolu kvaliteta, ispitivanja ovog ili onog, otpadne vode, okoliš, šume… - kaže Bošković.
Za novac koji je država uzela od građana kroz potrošeno gorivo, BiH je do sada morala izgraditi nekoliko autoputeva, ali nije niti jedan, kaže Marin Bago iz Udruženja za zaštitu potrošača “Futura” iz Mostara. Zbog činjenice da su građani platili nešto što nisu dobili, Bago ovaj sistem naplate putarina smatra najvećom prevarom potrošača u državi.
- Zato što ne pravimo puteve od toga, nego taj novac stoji kao polog za kredite koje uzimamo da gradimo puteve. Mi smo ih, realno, mogli sami napraviti, bez kredita, što bi značilo ukidanje putarina u budućnosti. Kada je riječ o parafiskalnim nametima, za polovinu njih niko ne zna ni gdje završavaju. Naprimjer, gdje su nam terminali, šta ima u njima - kaže Bago.
Na goriva plaća se 1 fening za obnovu zaliha i naftnih terminala, a trebate platiti i 17 posto PDV-a, kaže Bošković.