Evropska unija je odobrila šesti paket sankcija protiv Rusije zbog njene invazije na Ukrajinu. U tom paketu je i djelimični embargo na rusku naftu.
Šta to znači za Bosnu i Hercegovinu i njene građane, objasnili su nam ministar energije, rudarstva i industrije Nermin Džindić i predsjednik Uprave “Terminala BiH” Hermedin Zornić.
- Oko 85 do 90 posto nafte u BiH dolazi iz Luke Ploče i to je nafta koja dolazi uglavnom iz italijanskih rafinerija. Tako je bilo i prije dešavanja u Ukrajini. Ostalih desetak do 15 posto je ruska nafta koja je dolazila preko Rafinerije Pančevo. To je sirova nafta koja se tamo prerađivala i distribuirala dalje po čitavoj bivšoj Jugoslaviji. Pančevo, prema informacijama kojima raspolažem, otežano radi - rekao nam je ministar Džindić.
Naglasio je da je nafta koja dolazi u BiH iz italijanskih rafinerija koje su u vlasništvu INA-MOL grupacije.
- Oni su veliki proizvođači, možda i jedni od najvećih. Imaju svoje bušotine po čitavom svijetu. Ono što se može desiti jeste da dođe do povećanja cijena nafte koja dolazi iz tog izvora, dakle, nafte i naftnih derivata po jednom litru, govorimo o čitavom paketu. Ono što je realno jeste da može doći, ali i ne mora. Ovdje se stvari još prelamaju između Evropske unije i zemalja koje su u okruženju, odnosno nisu u EU. Možda budemo dio tih zemalja na koje se ove odluke neće ni odnositi, s obzirom na to da smo lako ranjive ekonomije - istakao je Džindić.
Danas su počeli radovi na izvođenju velikog projekta - prvog terminala Blažuj u Sarajevu, koji je najveći kopneni terminal koji se renovira poslije rata u BiH.
- Imamo remont potpuno pušten u funkciju Živinice i remontovanje i puštanje u funkciju NTF u Pločama. Ovo je prvi kopneni terminal u Sarajevu, odnosno okolini Sarajeva. U ponedjeljak (danas, op. a.) je zvanično puštanje u ruke izvođača. Nadam se da će se završiti u rokovima i da će nakon toga biti dovoljnih količina - kazao je Zornić.
Kako je dodao, terminal u Blažuju ima gabarite od 42 miliona litara.
- Ovi radovi su stvar kojom se slobodno smijem pohvaliti. Dvije godine sam tu i uspio sam to sa svojim saradnicima napraviti. Ali najveći razlog što to ranije nije bilo je neriješenost imovinskopravnih odnosa. Nadam se da ćemo nakon 1. jula pristupiti priči oko Mostara i rješavanja imovinskih odnosa tamo, projekt smo završili, kao i revizije. I Mostar bi mogao biti u prvoj fazi izgradnje krajem ove godine - pojasnio je Zornić i dodao:
- Hvala resornom ministarstvu, posebno ministru Džindiću, koji je dao maksimalnu podršku za rješavanje ovih pitanja, ne bismo imali snage da to iznesemo bez toga.
- Kada završimo kompletnu sanaciju i ispunjavanje kapaciteta, ispunili smo, prije svega, uvjete Evropske direktive i Energetske zajednice EU, a nakon toga bismo imali dovoljnu tromjesečnu zalihu nafte i naftnih derivata u slučaju da dođe do eventualnih prekida u snabdijevanju. To su zalihe koje isključivo služe u te svrhe i ni u koje druge - naglasio je Džindić.