Najnovije istraživanje "Transparency Internationala" u Bosni u Hercegovini (TIBiH) svjedoči o nedovoljnom učešću građana u procesima odlučivanja na nivou jedinica lokalne samouprave, i u vezi s tim odsustvu proaktivne transparentnosti koja bi građanima trebala osigurati cjelovit uvid u rad općinske administracije.
„Istraživanje proaktivne transparentnosti i neposrednog učešća građana u odlučivanju u lokalnoj samoupravi – Čekajući demokratiju“, čiji su nalazi prezentirani danas u Sarajevu, pokazuju da od ukupno 143 općine u BiH, njih svega 20 bilježi nivo primjene standarda proaktivne transparentnosti od 50 posto i više, dok je u 104 općine primjena tog standarda u rasponu od 20 do 50 posto, a u 13 ispod 20 posto, kao i da šest općina nema web stranicu.
Radi se o istraživanju u okviru projekta „E-participate“, koji se realizira uz finansijsku podršku Ambasade Kraljevine Nizozemske u BiH, a s ciljem intenziviranja učešća građana u lokalnoj vlasti, povećanja transparentnosti i odgovornosti lokalnih institucija, te poboljšanja održivog odnosa između građana i lokalne vlasti u BiH.
Predsjedavajući Upravnog odbora TIBiH Srđan Blagovčanin izjavio je ovim povodom da je za odlučnije pomake u toj oblasti neophodno unaprijediti zakonski okvir, uključujući i kreiranje online platformi koje će građanima omogućiti interaktivnu i kontinuiranu saradnju s nosiocima vlasti.
- Generalna premisa našeg istraživanja je bila da ukoliko građanima nisu dostupne proaktivno informacije, jako teško će moći ostvariti učešće u procesu donošenja odluka - kazao je Blagovčanin.
Na značaj ostvarivanja višeg nivoa demokratije na nivou lokalnih zajednica ukazao je ambasador Kraljevine Nizozemske u Bosni i Hercegovini Reino Fos (Reinout Vos), referirajući se na određene aspekte direktne demokratije.
- Demokratija je puno više od izbora predstavnika i ona uključuje, također, direktnije učešće građana u demokratskim procesima – kazao je.
Ambasador Fos je u tom kontekstu s novinarima podijelio vlastito iskustvo iz Den Haga, ilustrirajući to namjerom općinskih vlasti u tom gradu da na uštrb zelene površine izgradi parking, a što je blagovremenom reakcijom građana, odnosno putem dijaloga s vlastima spriječeno.
Načelnik općine Tešanj Suad Huskić, koji dolazi iz lokalne zajednice koja spada u red najbolje rangiranih u pogledu poštivanja standarda proaktivne transparentnosti, kazao je kako se radi o standardima koji predstavljaju poseban izazov za lokalnu samupravu općenito, "pogotovo u vremenu u kojem se načini komunikacije s građanima mijenjaju“.
- Mi smo kao lokalna zajednica razvili posebne alate kako bi građanima omogućili što bolji uvid u ono što radimo i kako bismo dobili povratne informacije o tome šta oni misle o onome što općinska administracija radi, ili priprema – kazao je Huskić.
Dodao je kako je u tom kontekstu posebno značajna aplikacija „E-Citizen“ koja je kreirana u sklopu jednog od projekata UNDP-a, a koja građanima omogućava da imaju potpun i jednak uvid u materijale za sjednice Općinskog vijeća te direktnu i dvosmjernu komunikaciju i plasiranje prijedloga za konkretne projekte i poboljšanje ukupne infrastrukture.