Današnji džuma-namaz u Gazi Husrev-begovoj džamiji u Sarajevu predvodio je zamjenik reisu-l-uleme dr. Enes ef. Ljevaković.
Ljevaković je u današnjoj hutbi govorio o obavezi zahvalnosti na blagodati imetka izvršavanjem obaveza zekata i sadekatul-fitra, koje se u islamskom učenju označavaju kao imovinski ibadet/dužnost.
- Ovo je četvrta džuma u mubarek mjesecu ramazanu, mjesecu Allahove milosti i oprosta, mjesecu Kur'ana, posta, odricanja i strpljivosti, mjesecu najintenzivnije borbe protiv vlastitih slabosti, strasti i poriva, samoobračuna i preispitivanja, mjesecu solidarnosti i saosjećanja sa slabima, nemoćnima i gladnima, mjesecu promicanja porodičnih vrijednosti i brige za Zajednicu. Blagoslovljeno ramazansko vrijeme nudi nam brojne mogućnosti i prilike da zaslužimo Njegovu milost i oprost. Ovo je najodbranije vrijeme za natjecanje u dobru, na koje nas Gospodar svjetova poziva u više kur'anskih ajeta - kazao je Ljevaković.
Kazao je da se zekat i sadekatul-fitr u islamskom učenju označavaju kao imovinski ibadet/dužnost.
- Naša je praksa da se obaveza izdvajanja zekata izvršava u ramazanu, što je svakako najbolje vrijeme za to, jer se farzovi izvršeni u ramazanu višestruko vrednuju, kako se navodi u hadisu, a obaveza sadekatul-fitra izvršava se isključivo tokom mjeseca ramazana, odnosno prije klanjanja Bajram-namaza - kazao je Ljevaković.
Napomenuo je da glavni smisao ustanove zekata jeste iskazivanje zahvalnosti Stvoritelju na blagodati imetka putem izdvajanja zekata na određene vrste imovine.
- Ibadetom zekata duša se čisti od pokuđenih osobina škrtosti, sebičnosti i pohlepe za prolaznim dunjalučkim dobrima, a imovina se njime čisti, štiti i uvećava. Uzvišeni Allah kaže:
,,...što god vi udijelite, On će to nadoknaditi, On najbolje opskrbljuje“.
,,A za zekat koji izdvojite da biste Allahovo zadovoljstvo stekli - takvi će dobra djela Svoja umnogostručiti.”
Poslanik s.a.v.s. kaže: ,,Kada izdvojiš zekat iz svog imetka, štitiš ga i odstranjuješ iz njega ono što je, po tebe, zlo u njemu.“ Zabilježeno je da je Muhammed a.s. rekao: ,,Zaštitite svoj imetak izdvajanjem zekata. “
S druge strane, u Kur’anu i sunnetu navodi se žestoko upozorenje onima koji ne izvršavaju ovu obavezu. U suri Et-Tevbe, 34 - 35. ajet, Svevišnji upozorava: „Onima koji zlato i srebro (tj. imovinu) gomilaju i ne troše ih na Allahovom putu - navijesti bolnu patnju. Na dan kad se ono u vatri džehennemskoj bude usijalo, pa se njime čela njihova i slabine njihove i leđa njihova budu žigosala. „Ovo je ono što ste za sebe zgrtali; iskusite zato kaznu za ono što ste gomilali.“ Komentirajući ova dva ajeta i upozorenje sadržano u njima, ulema naglašava da se ono odnosi na imovinu iz koje se ne izdvaja zekat, ne i na imovinu iz koje se izdvaja zekat - kazao je Ljevaković.
Podsjetio je da je Poslanik s.a.v.s. jasno razlučio između obaveze izdvajanja zekata i obaveze individualnog pomaganja rodbine i sirotinje putem obične sadake i sl.
- Ibadet zekata podrazumijeva dvije obaveze: jedna se odnosi na izdvajanje propisanog iznosa iz imovine koja dostiže iznos nisaba, a druga obaveza je da se ta imovina stavi na raspolaganje organiziranoj Zajednici muslimana, putem Bejtul-mala, čiji čelnici (ulul-emr) imaju obavezu da prikupljena sredstva raspodjele korisnicima definiranim jasnim kur’anskim tekstom, sukladno prioritetima Zajednice. Od momenta propisivanja ovog farza bilo je jasno da je to obaveza i pravo Zajednice, o čemu nije bilo dvojbe u prvoj generaciji muslimanima.
Obaveza organiziranog prikupljanja zekata u Bejtul-mal utemeljena je u 103. ajetu sure Et-Tevba: „Uzmi iz imovine njihove zekat da ih njime očistiš i blagoslovljenim učiniš“. Tako je Vjerovjesnik, a.s., razumio i u praksi primijenio citiranu Allahovu zapovijed kroz instituciju organiziranog prikupljanja zekata u Bejtul-mal putem službenih prikupljača.
Gore citirana kur'anska naredba izravno je upućena Vjerovjesniku, a.s., kao čelniku Zajednice, što znači da se odnosi i na sve kasnije njene predvodnike. Ajet ovlašćuje i zadužuje Vjerovjesnika, a.s., a poslije njega sve one koji budu predvodili muslimansku/islamsku zajednicu, da organizira prikupljanje zekata i raspodjeljuje ga u skladu s odredbom u 60. ajetu sure Et-Tevba.
Jasno je da vjernici imaju obavezu da svoj zekat predaju prikupljačima ovlaštenim od islamske vlasti, jer, u protivnom, kur'anska obaveza i zapovijest o organiziranom prikupljanju i raspodjeli zekata ne bi bila izvršena - rekao je Ljevaković.
Napomenuo je da je na važnost i obaveznost prikupljanja zekata u Bejtul-mal ukazuje primjer prvog halife hazreti Ebu Bekra, koji je odbacio kvaziargumente i tvrdnje nekih pojedinaca, nakon smrti Allahovog Poslanika, a.s., da će se držati obaveze klanjanja namaza, ali ne i obaveze izdvajanja zekata u Bejtul-mal, jer je ta obaveza bila vezana za Poslanika, a.s., te da se, prema njihovim tvrdnjama, ne odnosi na halife poslije njega. Hazreti Ebu Bekr je jasno istakao svoju odlučnost da će nastaviti praksu Vjerovjesnika a.s.: ,,Tako mi Allaha, boriću se protiv onoga ko pravi razliku između namaza i zekata. Borit ću se protiv svakog ko odbije izdvajanje zekata u Bejtul-mal koje je činio u vrijeme Poslanika.”
- Treba napomenuti da se argumenti koji govore o šerijatskoj utemeljenosti organiziranog prikupljanja zekata izravno odnose na ustanovu zekata, ali se isti propis, na temelju analogije (kijas) i općeg interesa (masleha amme), primjenjuje i na sadekatul-fitr, što je kod nas prihvaćeno i potvrđeno fetvom nadležnih organa Islamske zajednice, budući da su korisnici sadekatul-fitra, prema tumačenju učenjaka našeg mezheba, isti kao i korisnici zekata. To znači da se korisnici sadekatul-fitra ne reduciraju samo na kategoriju socijalne potrebe, već se usmjeravaju i za kategorije „vel-amiline alejha“, „vel-muellefeti kulubuhum“ i „fi sebilillah“, tj. različite vjerske aktivnosti čiji je cilj promoviranje islama i njegovih vrijednosti - naveo je Ljevaković.
Ističe da je izdvajajući zekat i sadekatul-fitr u Bejtul-mal, vjernici izvršavaju svoju obavezu potvrđujući time odanost vjeri i Zajednici, a nadležni organi Islamske zajednice preuzimaju odgovornost za raspodjelu prikupljenih sredstava na način kako je to Kur’an časni definirao.
- Nadamo se da će vjernici i ove godine, kao što su to činili prethodnih godina, izvršiti svoje imovinske ibadete na propisani način, moleći Allaha, dž.š., da ih nagradi Svojom neizmjernom nagradom. Milostivi Allahu, smiluj nam se u odabranim danima ovog odabranog mjeseca ramazana, mjeseca posta, mjeseca Tvoje milosti i oprosta, oprosti nam grijehe, zaštiti nas od džehennemske vatre i uvedi nas u obećani Džennet. Amin, ja Rabbel-'alemin! - kazao je, između ostalog, u hutbi Ljevaković.