Federacija BiH u naredne tri godine planira se zadužiti za više od 1,6 milijardi maraka kako bi federalni budžet na kraju svake godine bio na nuli, pokazuje Dokument okvirnog budžeta (DOB) FBiH 2019.-2021. godine, koji je nedavno usvojila Vlada FBiH.
Grčki scenarij
Ovaj dokument zapravo predstavlja preliminarni nacrt budžeta. Prema njemu, FBiH i u naredne tri godine planira deficitaran budžet, jer će za rashode i otplate dugova trebati više nego što ćemo imati prihoda. Da bi pokrili sve troškove, plan je dodatno se zadužiti, dijelom kod stranih kreditora, većinom na domaćem tržištu. Očito se nastavljamo vrtjeti ukrug, jer zbog vraćanja starih kredita ulazimo u nove.
- Očito tako može beskonačno dok se ne dođe do grčkog scenarija. To je ta vrsta ekonomske politike koju imamo u BiH duži niz godina. Ovdje budžet nije sredstvo nego cilj – ističe ekonomski analitičar Damir Miljević.
Dodaje da bi za promjenu ovakve politike prvo trebalo promijeniti vlast i dovesti nekoga ko ima drugačiju viziju, jer se ne može očekivati da ovi koji godinama isto rade nešto promijene.
Javni sektor
- Prvo se moramo prestati zaduživati. Zatim se treba smanjiti javna potrošnja bilo kroz smanjenje broja zaposlenih, bilo kroz smanjenje plata u javnom sektoru. Nema nijedne druge zemlje gdje javni sektor ima najviše plate – kaže Miljević.
Prema planu, u naredne tri godine predviđeno je nešto više od dvije milijarde KM prihoda godišnje, ali i potrošnja u iznosu od oko 2,6 milijardi KM godišnje, od čega u prosjeku oko milijardu KM za otplate dugova. Zato se u idućoj godini FBiH planira zadužiti za 601 milion KM, 543 miliona KM u 2020. godini i 477 miliona KM u 2021.
Na plaće 21 milion KM više
U DOB-u, koji je pripremilo Ministarstvo finansija FBiH, navedeno je, između ostalog, da se nastavljaju provoditi oštre mjere štednje u svim segmentima javne potrošnje. Ipak, za bruto plaće, doprinose i naknade troškova zaposlenih u 2019. godini planiran je 21 milion KM više nego u ovoj godini.
Istovremeno, za transfere u 2019. godini planirano je čak 250,6 miliona KM manje.