Vlasnici ili menadžeri preduzeća male ili srednje veličine obično imaju veliki broj obaveza, tako da niti žele, niti mogu da se bave ljudskim resursima. Ali bez obzira na to da li u kompaniji postoji HR sektor ili ga nema, svaki menadžer bi trebalo da poznaje neke osnove HR-a. Ovom prilikom nudimo nekoliko savjeta koji vam mogu pomoći da zadržite svoje zaposlene, date im mogućnost da postanu bolji i, neminovno, dovedu cijelu kompaniju do poslovnog uspjeha.
1) Vi ste i sami HR menadžer
Svaki menadžer koji ima iskustvo u ljudskim resursima ima veliku prednost. Menadžer koji razumije politiku kompanije, osnovne zakone o radu i efikasno razvija politiku, pomaže da kompanija ublaži rizike. Ako ste menadžer, a nemate osnovno razumijevanje politike vaše kompanije, onda su vaše šanse za uspjeh male. Uvjerite se da svako čita priručnik za zaposlene najmanje jednom godišnje, uključujući i vas same, kao i da ova brošura uopšte postoji.
2) Ljudi ostavljaju svoje menadžere, a ne svoj posao
Iznova i iznova, intervjui sa zaposlenima koji napuštaju kompaniju pokazuju koliko jak uticaj na radnom mjestu imaju menadžeri. Iste vrste razgovora govore o tome kako su sitnice i te kako važne.
„Zanimljivo je koliko puta su mi zaposleni rekli da ih njihov menadžer rijetko pozdravlja, nikad im ne govori hvala, ne odaje im priznanja za dobro obavljen posao, ili ne pokazuje nikakvo interesovanje za to kakvi su zaposleni kao osobe“, ističe Žaklin Breslin, HR menadžer u kompaniji „TriNet“.
Ovi radnici često završavaju u odjeljenju za ljudske resurse raspravljajući o tome kako su spremni za prelazak u drugu kompaniju i za narednu priliku. Menadžeri su često pod ogromnim pritiskom i ponekad ne stižu da naprave pauzu. Umjesto što žurite do kancelarije da biste odgovarali na e-mailove ili ste udubljeni u telefon, odvojite malo vremena da kažete „Dobro jutro" svom timu. Upravljate timovima virtuelno? Odvojite nekoliko minuta, na primjer petkom po podne, da pozovete svakog člana svog tima. Recite im „Hvala" za odličan posao koji su uradili te nedjelje. Ovo će biti nevjerovatno korisno i dragocjeno za njih.
3) Vi ste ambasador nagrada i priznanja
Da li vaša kompanija ima nekoliko nagradnih programa koji „podižu prašinu“ u kompaniji? Ove programe obično pokreću visoki ili viši menadžment sa mnogo fanfara, ali se ti programi ubrzo zaborave kako stignu rokovi i liste važnih obaveza.
Postavite sami sebi izazov i pokušajte da povećate značaj ovih programa, šta god da su. Stavite na listu za nagrade ime vašeg kolege ili člana tima koji su vam pomogli da na vrijeme ispunite sve rokove, koji su pružili odličnu korisničku uslugu ili pronašli rješenje za izazove s kojima ste se suočili.
Šta ako nemate program nagrada? Započnite ga sami. Pošaljite u e-mailu zahvalnicu, poklon-karticu za besplatnu šoljicu kafe, ili ih odvedite na ručak – sve to može da se kvalifikuje kao „program." Ono što je najbolje u svemu ovome jeste da kada počnete da se brinete o tome da drugima bude bolje, bit će bolje i vama samima.
4) Vi ste menadžer 24 sata dnevno, 7 dana u nedjelji
HR profesionalci posreduju u mnoštvu problema na radnom mjestu koji proističu iz nečega što se desilo van radnog mjesta, ali direktno utiče na kancelarijsko okruženje. Bilo da je zabava za praznike, koktel koji pomaže izgradnju odnosa u timu, ili žurka nakon uspješno obavljenog projekta, to što se dešava na ovim događajima ne ostaje samo na ovim događajima.
Važno je da znate da se zabavite sa svojim timom. Sve poslovne politike koje diktiraju profesionalno ponašanje, štite od uznemiravanja i promovišu bezbijednost jesu relevantne i treba da se slijede, čak i ako niste na radnom mjestu u tom trenutku. Vi takođe predstavljate primjer ponašanja u ovakvim situacijama. Vaš profesionalni ton, konzumiranje alkohola i diskusije o kompaniji jesu nešto što će vaš tim pažljivo pratiti. Naravno da treba da slavite i da uživate sa njima, ali zapamtite: još uvek ste na poslu.
5) Postoje situacije u kojima treba da se obratite za pomoć HR stručnjacima
Zaposleni koji dolazi kod vas da se žali na diskriminaciju, eksplicitan e-mail koji vam je proslijedio slučajno, kandidat koji otkriva zabrinjavajuće zdravstveno stanje u procesu razgovora – to su sve prilike kada je važno da odmah uključite HR profesionalce, ukoliko sami ne posjedujete ove vještine.
Ako želite da postanete uspješan menadžer, veoma je važno da znate na pravi način da komunicirate i upravljate svojim timom i zaposlenima, jer samo tako možete da ih ubijedite u svoje ideje, motivišete ih i pomognete im da rade najbolje što mogu. Savremeni edukativni programi za HR menadžment pružaju vam mogućnost da savladate sve ove vještine za samo jednu godinu. Više o ovakvom programu možete da saznate na ovom linku.