Lisabon se često naziva i "gradom sedam brežuljaka", što svakako zvuči romantičnije nego što jest kad vam užurbana svakodnevica prolazi gore-dolje njegovim ulicama. Još u 19. stoljeću, pri planiranju novih rješenja javnog prijevoza, ovo je bio jedan od glavnih problema.
Simbol grada
Zanos inženjerstva i arhitekture karakterističan za to vrijeme novih materijala, industrija i otkrića, ogleda se i u gradskom liftu Santa Justa, koji je s vremenom postao ne samo simbolom glavnog portugalskog grada nego i ljudske misli i estetike karakteristične za fin de siècle.
Još 70-ih za kao odgovor na izazove javnog prijevoza u Lisabonu predložen je sistem liftova, koji je u početku bio pogonjen – snagom životinja. Inženjer iz Porta i učenik Gistava Ajfela (Gustave Eiffel), Raoul Mesnier du Ponsard, međutim, došao je na ideju vertikalnog dizala koje bi povezalo četvrt Baixa s trgom Carmo, koji se nalazi 45 metara iznad nje.
Radovi na vertikalnom liftu započeli su 1900., a godinu kasnije kralj Karlos (Carlos) svečano je otvorio lift Santa Justa (ponekad ga zovu i “Carmo”), koji od 1902. bez prekida prevozi ljude. U početku je lift pokretao parni motor, da bi pogonski sistem vrlo brzo, već 1907. godine, bio elektrificiran. Godine 2002. lift je proglašen nacionalnim spomenikom.
Impresivna arhitektura
Elegantan željezni toranj izgrađen u neogotičkom stilu, s raskošnim okovima i puno ukrasa, izgleda kao pravo umjetničko djelo koje na poseban način povezuje povijest i savremenost, odajući pritom počast bogatom lisabonskom naslijeđu i njegovoj impresivnoj arhitekturi.
Life je besprijekorno uklopljen u urbano tkivo, odnosno funkcionira kao savršena poveznica između neoklasicističke četvrti Baixa i “gornje” četvrti Chiado s povijesnim trgom Carmom, sa samostanom koji podsjeća na razorni potres koji je Lisabon pogodio 1755. godine.
S gornje se stanice lifta izlazi na šetnicu s koje se pruža fantastičan pogled na centar grada, pa se iz tog razloga liftom danas češće voze turisti nego lokalci i bez sumnje je jedna od najfotografiranijih znamenitosti Lisabona. Lift Santa Justa radi 16 sati dnevno, sedam dana u sedmicu, a drvene kabine ukrašene mesingom mogu primiti samo 29 ljudi, pa gužve znaju biti nesagledive.
Vidikovac 1,5 eura
Zato je dobro znati da se do gornje platforme može doći i spiralnim stubištem u kojem se smjestio i kafić s odličnim pogledom ili pješice uzbrdo, a iskustvo vožnje u ovom posebnom liftu možete sačuvati za povratak u Baixu jer u tom smjeru gužve nema. Uz Lisboa karticu javnim se liftom možete voziti besplatno, kao i metroom i ostalim javnim prijevozom, a za pristup vidikovcu nadoplatit ćete 1,50 euro.