Nekadašnji školsko-borbeni dvosjed JNA, avion "Galeb G-2", napravio je pravu pometnju nakon što je poletio sa ljubljanskog aerodroma Brnik i kretao se na maloj visini prema Sinju. Nadležna NATO komanda u Španiji podigla je hrvatske MiG-ove u potjeru za "galebom".
Hrvatsko ministarstvo odbrane nije se oglasilo ovim povodom, a "Slobodna Dalmacija" tvrdi, pozivajući se na neslužbene informacije, da su MiG-ovi poletjeli jer je mlaznjak u više navrata mijenjao kurs i tako je postao izrazito sumnjiv, a kontrola leta počela je da "spušta" sve letačke zone koje su sportski aerodromi prijavili za letenje tog dana.
Tako se dogodilo i u Sinju, gdje je prijavljeno letenje jedrilicama, pa im je zona letenja "oduzeta" dok su jedrilice još bile u zraku.
"Slobodna Dalmacija" tvrdi da je "Galebom" starim gotovo 60 godina (proizveden je 1966. godine) i vrijednim oko 60.000 eura, upravljao pilot Pero Matas i njegov prijatelj, koji su ga "trampili" sa slovenačkim vlasnikom za "cesnu".
Njime je trebalo, po planu leta koji je prijavljen po svim pravilima, da slete na aerodrom na Braču kako bi obavili sve potrebne carinske i druge procedure zbog ulaska u državu, a nakon toga bilo je predviđeno da "Galeb" krene prema Sinju.
Međutim, nakon polijetanja iz Slovenije dogodila se nepredviđena situacija, tvrdi Matas.
- Ma nije bilo ništa strašno, jednostavno smo pri ulasku u hrvatski zračni prostor ostali bez struje u zrakoplovu i svi uređaji koji rade na struju su otkazali, pa tako nismo imali niti radio-komunikaciju. Nestali smo s radara, postali smo nevidljivi za našu kontrolu i zbog toga je nastao problem. Struja je nestala desetak minuta nakon polijetanja, no u jednom se trenutku vratila i sve je proradilo. A onda je opet nestala i niti jedan instrument više nije radio niti smo imali radio-vezu. Srećom, ponio sam i ručnu radio-vezu, koja je dosta kratkog dometa, i negdje kod Vrlike zvao sam Sinj da ćemo sletjeti i da maknu sve s piste.
To je bio logičan potez jer je tamo najmanje prometa i, da se nešto loše dogodilo, bila bi puno manja šteta. Nismo imali zračnu kočnicu zbog otkazivanja sustava i nismo mogli predvidjeti kakvo će biti slijetanje. Mi MiG-ove uopće nismo vidjeli, niti smo znali za njih jer smo letjeli dosta nisko, a oni na puno većoj visini. Tek kad smo sletjeli u Sinj, počeli su me zafrkavati da dolazim kao Papa, da me prate MiG-ovi. A ja u čudu, kakvi MiG-ovi – govori 69-godišnji iskusni pilot i zrakoplovni tehničar koji je “u zraku” već više od 30 godina.
Napominje da je zrakoplov koji su uzeli u Sloveniji bio pregledan prije leta, sve je bilo po propisima i sve je štimalo, “no nije letio dvije godine i jednostavno se to dogodilo u zraku”.
– Moram istaknuti da smo cijelo vrijeme bili na kursu, nismo ga mijenjali, možda malo visinu, ali to je nebitno. Činjenica je da smo mi neispravnim avionom sletjeli bez greške – kaže pilot, koji jedini u Hrvatskoj, uz svojeg prijatelja, ima dozvolu za upravljanje ovakvim tipom aviona.
"Galeb" kojim su doletjeli iz Slovenije za sada je jedini takav u Hrvatskoj i ubrzo se očekuje da bude i službeno registriran.