Komercijalni direktor aviokompanije „Ryanair“ Džejson Mekgines (Jason McGuinness), koji je ranije održao konferenciju, napao je BiH radi ponovnog uvođenja takse od 1,50 eura, naglasivši da će ponovno uvođenje ove takse biti opasnost za sve linije u BiH, te mogu ugroziti dalju saradnju „Ryanaira“ i aerodroma u BiH.
Tim povodom kontaktirali smo Međunarodni aerodrom Sarajevo, gdje su za „Dnevni avaz“ istakli da su upućeni u ono što je Mekgines izjavio. Kako ističu, Međunarodni aerodrom Sarajevo već je poduzeo određene korake o tom pitanju.
Rast prometa
- U saradnji s preostala tri aerodroma u BiH (Zračna luka Mostar, Međunarodni aerodrom Tuzla, Aerodrom Banja Luka), mi smo već uputili inicijativu prema Ministarstvu prometa i komunikacija BiH i BHDCA, u kojoj tražimo produženje moratorija na avijacijsku taksu od 1,5 eura po odlazećem putniku, a s ciljem kreiranja potrebnih preduslova za dalji rast prometa kao i obezbjeđenja neophodne konkurentnosti na tržištu svih aerodroma u BiH, u odnosu na region i šire – naveli su iz Međunarodnog aerodroma Sarajevo.
Poručuju da su iznijeli svoj stav nadležnim institucijama, gdje su na osnovu statističkih pokazatelja i ostvarenih rekordnih rezultata rada potvrdili pozitivne efekte privremenog ukidanja ove takse.
Prijeti opasnost
S druge strane, ističu da je Aerodrom Sarajevo potpuno svjestan značaja i važnosti institucije kakva je Direkcija za civilno zrakoplovstvo BiH, kao i predmetne naknade u svrhu finansiranja iste, te njihov prijedlog, kako navode, nikako ne ide u pravcu da se produži moratorij bez da se prethodno, od nadležnih institucija ne osiguraju sredstva za normalan rad regulatora, kao i za potrebne edukacije i stručna usavršavanja za šta se primarno i koristi ova taksa.
Na pitanje smatraju li da ovo predstavlja opasnost za sve linije u BiH te da može biti ugrožena dalja saradnja između ove aviokompanije i aerodroma, sudeći prema izjavi Mekgines, iz Aerodroma ističu da, poznajući poslovnu politiku prije svega Low Cost aviokompanije mogu pretpostaviti da bi ponovno uvođenje takse mogao biti problem u smislu usporavanja ili zastavljanja pozitivnog trenda značajnog rasta prometa u BiH.
Spremni na izazove
Kažu da ono što su dokazali u prethodnom periodu jeste da su spremni na sve izazove, a svakako da će proaktivnim pristupom, ukoliko do toga dođe, pokušati smanjiti rizik od mogućeg povlačenja pojedinih kompanija na minimum, te se nadaju da će u tome i uspjeti.
- Kada su u pitanju rekordni rezultati rasta na Međunarodnom aerodromu Sarajevo u smislu povećanja broja aviolinija i putnika, naravno, nije isključivo rezultat privremenog ukidanja ove takse, već je rezultat seta mjera i aktivnosti koje je poduzela Uprava J.P. Međunarodni aerodrom Sarajevo putem do sada najatraktivnijeg programa poticaja, kao i saradnje s različitim nivoima vlasti u prvom redu sa Vladom KS, Ministarstvom privrede KS, Turističkom zajednicom, ali i Vladom Federacije BiH te resornim ministarstvom koji su također obezbjedili određene poticajne mjere za unapređenje prometa i proširenja zračne povezanost – istakli su.
Pokretanje baze
Upitali smo ih i da li će Ryanair možda pokrenuti bazu u Sarajevo ukoliko se ova taksa ukine, na šta su nam kazali da je Ryanair najavio mogućnost otvaranje baze, ukoliko se ispune svi preduslovi za to, što podrazumijeva prolongiranje uvođenje avijacijske takse ili njeno potpuno ukidanje.
- Dobar primjer imamo u Švedskoj, gdje je Vlada Kraljevine Švedske donijela odluku o suspenziji naplate avio-takse, koja stupa na snagu 01.07.2025. godine. S obzirom da ova odluka ima za cilj da pojača pristupačnost i konkurentnost švedskih aerodroma, vrlo je opravdana bojazan da će vraćanje ove takse uticati na konkurentnost svih aerodroma u BiH. Taksa, koja je uvedena 2018.godine, imala je za cilj da smanji potražnju za zračnim putovanjima, te da minimizira doprinos avioindustrije klimatskim promjenama, što je bio dio zelene politike zemlje. Međutim, uvođenje takse je dovelo do značajnog pada broja putnika i usporilo oporavak zemlje od posljedica COVID pandemije, posebno ako se poredi sa susjednim skandinavskim zemljama, jer Švedska avio-industrija još uvijek nije dostigla brojke avio-industrije iz 2019-te godine.
Također, predstavnici IATA (International Air Transport Association) su čestitali Vladi na ukidanju putničke takse, ističući kako je oporezivanje ekonomski kontraproduktivno i neučinkovito za okoliš. Bolja zračna povezanost nedvojbeno razvija ekonomiju, što sa rastom dugoročno dovodi do veće naplate poreza, te je svakako i pozitivan signal za investitore. Dodatno, niže cijene avio-karata će kreirati dodatnu potražnju za ovom vrste usluge, što će dovesti do pojačane konkurentnosti i razvoja u svim segmentima. Mnoge kompanije, uključujući i niskotarifne prijevoznike su uslijed ove odluke najavile uspostavljene avio-baza širom zemlje, što svakako dovodi do povećanog rasta u svim privrednim granama – zaključili su iz Međunarodnog aerodroma Sarajevo za „Avaz“.