Advokat Nedim Ademović govorio je o najavama o osamostaljenju manjeg bh. entiteta RS, mogućim pravnim i političkim potezima Milorada Dodika, te kakva bi reakcija trebala biti.
- Najava je bila vezana za potencijalno usvajanje rezolucije UN o genocidu u Srebrenici. S obzirom na to da se o rezoluciji neće glasati 2. maja, sva najavljena događanja su otkazana, tj. prolongirana za datum kada se, i ako se, o rezoluciji bude glasalo.
Ta pozornica treba Dodiku
No, hipotetički gledano, da se o rezoluciji glasalo, najave nisu, prema mom mišljenju, donosile ništa novo. SNSD i njegove pristalice bi se okupile, bilo bi tu raznog folklora, raznih izjava secesionističkih, klero -fašističkih, etno – nacionalističkih boja, možda bi se usvojila koja deklaracija, rezolucija i sl, i na tom bi se završilo. Čisto sumnjam da bi bilo nekog ozbiljno institucionalnog ili faktičkog pokušaja narušavanja demokratskog sistema ili ustavnopravnog poretka.
To je moja procjena. Ta pozornica treba Miloradu Dodiku. Što je gora situacija – to je bolje za njega. Stari isprobani recept kako bi pokušao da ojača svoju ličnu poziciju. Ovaj put ne vidim bilo koje drugo pozicioniranje osim njegovog ličnog. Milorad Dodik, kao i njegovi najbliži saradnici, zaista su u teškoj situaciji. Ovo ne govorim zato što smatram da Milorad Dodik neće lično pokušati bilo što ozbiljnije uraditi.
Ovo govorim iz razloga što međunarodne vojne snage odavno već imaju situaciju pod kontrolom, snimaju, posmatraju, izvještavaju i spremni su. OHR bi kaznio, ali uz punu podršku međunarodne zajednice, onog koji bi pokušao da naruši mir ili osnovne Dejtonske vrijednosti - rekao je Ademović za "Interview.ba".
Upitan šta u kontekstu Okvirnog sporazuma za mir u BiH Dodik i RS mogu da urade u vezi sa osamostaljenjem RS, Ademović odgovara:
- Ne mogu ništa i to je Ustavni sud BiH jasno naglasio! Znači, prema slovu Ustava BiH, entitet nije država, nema prerogative države, bilo kakve. Niti jedan narod nema pravo na samootcjepljenje. Suverenu vlast imaju samo državni organi, a ne entitetski. Sva prava i obaveze, te nadležnosti, entiteti crpe iz Ustava BiH.
Jedini pravni način da se RS otcijepi jeste da se u Parlamentarnoj skupštini, po proceduri za izmjenu Ustava BiH, izmijeni Ustav BiH i da se država preuredi. Prema tome, po pitanju otcijepljenja, RS ne može sam ništa uraditi. Naravno, govorim o civilizovanom načinu.
Komentarišući eventualnu odluku Narodne skupštine RS o osamostaljenju manjeg bh. entiteta, Ademović kaže da bi to bio neustavni čin, neustavan akt i atak na ustavnost, suverenost, nezavisnost i integritet države.
- Reakcija bi trebala da bude ista kao u vezi sa sličnim činom Katalonije u Španiji prije par godina. Akt bi se u Ustavnom sudu BiH stavio van snage, a učesnici ovog čina bi se krivično gonili - kazao je on.
Ko bi trebao poduzeti akciju
Na pitanje ko bi trebao ili morao poduzeti nešto u slučaju takve odluke, Ademović odgovara:
- Svako u okviru svoje nadležnosti. Znači odmah bi bio pokrenut postupak pred Ustavnim sudom BiH, a stavljanje van snage takve odluke bi mogao da uradi i visoki predstavnik. Tužilaštvo BiH bi moralo odmah otvoriti predmet, aktivirati policijske snage, pritvoriti učesnike tog čina, te tražiti od suda da se odredi pritvor.
Naravno, ako bi se desio neki otpor ovoj pravnodržavničkoj re/akciji - to bila druga situacija i Dejtonske, međunarodne vojne mirovne snage bi se aktivirale. Vjerovatno bi došlo do hitnog, vanrednog zasjedanja PIC-a. Vjerovatno bi i NATO bio aktiviran.
On je dodao kako bi susjedne države morale podržati Opći okvirni sporazum za mir u BiH uključujući Ustav Bosne i Hercegovine.
- To bi značilo, prije svega, da se ne miješaju u unutrašnje prilike BiH, posebno ne na strani secesionista. S druge strane, Srbija bi morala podržati aktivnost međunarodne zajednice i legitimnih vlasti BiH koje vode ka uspostavljanju pune kontrole nad situacijom.
To je njihova obaveza jer su i Hrvatska i Srbija preuzele punu odgovornost za provedbu i poštivanje Opšteg okvirnog sporazuma za mir u BiH kao ugovorne strane. Bitno je naglasiti da u Opštem okvirnom sporazumu za mir u BiH nema apsolutno ništa, niti jedno slovce, o bilo kakvoj mogućnosti susjedne države da, na nekom etničkom principu pomogne, u najširem smislu rječi, secesioniste - naveo je on.
Domaći odgovor je spreman
U slučaju secesije, kaže Ademović, prije svega bi bio aktiviran vojni aspekt Općeg okvirnog sporazuma za mir u BiH.
- Znači, Dejtonske mirovne vojne snage bi dobile novi mandat da intervenišu. Mislim da je već sada jasno da međunarodne vojne snage ne bi čekale ni trenutka da se mi u BiH dogovorimo tko je za što nadležan i da li Predsjedništvo, njegovi članovi, Stalni komitet za vojna pitanja, Ministarstvo odbrane BiH i drugi organi imaju nadležnost i ovlasti da nešto odlučuju, naređuju i slično.
Međutim, koliko znam, i domaći odgovor je spreman. Ustav BiH apsolutno neće biti prepreka brzom odgovoru. Entitetski i etnički principi odlučivanja tu ne igraju nikakvu ulogu. To se razjasnilo - pojasnio je on.
Komentarisao je i kakve pravne posljedice bi mogla imati odluka bilo koga da osamostali dio Bosne i Hercegovine.
- Krivični zakon BiH je tu jasan. Cijela jedna glava u tom Zakonu je posvećena zaštiti integriteta države Bosne i Hercegovine sa zapriječenim veoma dugih kaznama zatvora - poručio je Ademović za "Interview.ba".