Ulazak Hrvatske u Šengen će imati implikacije na Bosnu i Hercegovinu, a domaći izvoznici će biti suočeni sa strožijim mjerama, kako u putničkom tako i u teretnom saobraćaju, što će vjerovatno izazvati veće gužve na graničnim prijelazima.
Naveli su ovo iz Spoljnotrgovinske komore BiH, rekavši da Šengenski prostor po mnogo čemu funkcionira kao teritorija jedne države – bez unutrašnjih graničnih kontrola.
- BiH s Hrvatskom u međunarodnom cestovnom prometu roba ima 17 graničnih prijelaza od kojih, posebne statuse imaju Bosanska Gradiška i Bijača, na kojima imamo BIP-ove, a to su prelazi koji se mogu koristiti za sve vrste roba i na kojima su prisutni svi neophodni inspekcijski organi za pregled roba.
Gužve se posebno odnose na transport lako kvarljive robe koja zahtijeva fitosanitarnu inspekciju, te je neophodno težiti otvaranju dodatnih prelaza - naveli su iz STK BiH.
Dodali su da instistiraju da se dobije još jedan prijelaz.
- U slučaju lako kvarljivih roba poput voća i povrća postoji zastoj jer fitosanitarne inspekcije iz BiH rade do 19 sati, a one iz Hrvatske do 15 sati. To znači da morate čekati do sutra ujutro, ako recimo u 16 sati dođete na granični prelaz. Jedan od prijedloga ide u smjeru da se uspostavi barem još jedan prijelaz na kojem će fitosanitarni inspektori raditi 24 sata.
Ovo je problem koji je prisutan u posljednjih nekoliko godina i samo će biti izraženiji ulaskom Hrvatske u Schengen. Ukoliko se ne omogući poseban tretman u pogledu boravka profesionalnih vozača u Šengen prostoru, već primjetan nedostatak vozača bi se mogao pojačati - kazali su iz Spoljnotrgovinske komore BiH, te dodali da su pokretali niz inicijativa prema nadležnim institucijama kako bi se ovaj problem riješio.
Nikola Grbić, predsjednik Udruženja za unutrašnji i međunarodni transport RS, rekao je za “Nezavisne novine”, da je ovo zaista problem, rekavši da je situacija iz dana u dan sve gora i gora.
- Rad fitosanitarne inspekcije Hrvatske je problem unazad 10 godina. Nikada nam nije bilo jasno zašto oni ne rade kao carina i špedicija. Ako oni rade do 19 ili 20 sati, nije nam jasno zašto fitosanitarna inspekcija odlazi kući u 15 sati? Iz toga razloga se stvaraju velike gužve na granicama i umjesto da prevoznici završavaju isti dan carinjenje robe, oni čekaju dan ili dva da to završe - naglasio je Grbić.
Na pitanje da li će ulazak Hrvatske u Šengen povećati gužve na granicama sa ovom zemljom, Grbić odgovara da hoće i da je za to primjer ulazak Slovenije u Šengen.
- Na graničnom prelazu Bregana tada su bile nepregledne kolone. Nakon što Hrvatska uđe u Šengen bit će detaljni i precizni svi pregledi kako papira, robe, unutrašnjosti kabina što će povećati čekanje. Doćemo u kolaps što se tiče toga. Ovo će biti katastrofa za prevoznike ukoliko se nešto ne promijeni - zaključio je Grbić.