Taman kad smo se počeli radovati značajno nižim cijenama goriva, odluka Organizacije zemalja izvoznica nafte (OPEC+), među kojima su Saudijska Arabija i Rusija, da smanji proizvodnju za dva miliona barela nafte dnevno, izazvala je novi cunami na svjetskom tržištu i rast cijena koji je uslijedio odmah po saopćavanju ovakve odluke.
Osim što predstavlja prst u oko Zapadu i prihode agresora na Ukrajinu zadržava na visokom nivou, ova odluka pokrenula je novi val inflacije, pa će cijene sa 3,11-3,16 KM po litru ponovo na 3,50 maraka.
- Taman smo bili amortizirali tih 10 posto, koliko se procjenjuje da Rusija učestvuje u svjetskoj proizvodnji nafte, i ušli u period stabilnih cijena. Međutim, u posljednja tri dana nabavne rafinerijske cijene naglo rastu 28 feninga po litru. Ja radim 25 godina i nikada cijena u jednom danu, a to se desilo u četvrtak, nije skočila za 15 feninga - kazao je za “Avaz”Milenko Bošković, predsjednik Udruženja prometnika naftnih derivata FBiH.
Do kada će trajati ovakav trend, niko sa sigurnošću ne može reći, distributeri u BiH cijenu za sutrašnji dan saznaju dan ranije po zatvaranju berzi, ali činjenica da je odluka proizvođača zabrinula i predsjednika SAD dovoljno govori kakve bi posljedice mogla izazvati.
Istovremeno će, podsjeća ekonomski analitičar Zoran Pavlović, novim paketom sankcija EU prema Rusiji biti onemogućen tranzit ruske sirove nafte Janofovim naftovodom preko Hrvatske za zapadni Balkan. Bez ruske nafte tako bi mogla ostati i srbijanska rafinerija Pančevo, što će dodatno otežati snabdijevanje bh. tržišta.
- BiH ima tu tužnu situaciju da je bez svoje rafinerije, kapaciteta i zaliha i, kad sve saberemo, nije nam slika nimalo pozitivna. Ako se desi sve ovo što je najavljeno, rezultat će biti daljnja poskupljenja goriva - upozorava Pavlović.
Jedino privremeno ukidanje akciza i PDV-a na naftu i naftne derivate može ublažiti pokrenuti val poskupljenja, jer bi, u slučaju usvajanja takvih odluka, cijene nafte bile niže za 35, a benzina za 41 fening po litru.
Podsjetimo, cijena litra goriva u BiH opterećena je akcizama, porezima, naknadama, cestarinama, desetinama nameta, pa od svakih 100 KM goriva nasutog u rezervoar automobila državi ide 48 maraka.