Dok cijene goriva obaraju rekorde, pa će tako litar benzina ili nafte uskoro biti čak 4 KM, agoniju građana bh. vlast i dalje mirno posmatra, bez konkretnih mjera kojima bi ublažila veliki udar na životni standard najugroženijih.
Prema podacima dostupnim na aplikaciji Federalnog ministarstva trgovine, litar dizela jučer je u Sarajevu koštao od 3,41 do 3,81 KM po litru i maksimalna cijena bila je viša za 5 feninga u odnosu na dan ranije. Cijene benzina se nisu mijenjale i ostale su od 3,31 do 3,56 KM po litru.
U narednim danima očekuje se novo poskupljenje, čime će litar dizela, kako stvari stoje, biti skoro četiri marke. Samo je pitanje dana kada će se to desiti.
Jedan od načina da se ublaži novo povećanje jeste ograničenje marže na cijene goriva, ali ni to nije dovoljno, kaže Adnan Smailbegović, predsjednik Udruženja poslodavaca FBiH.
Najveći udar trpi sektor transporta roba i putnika, ali on se lančano prenosi i na svaku granu proizvodnje, ali i cijene svih proizvoda i usluga za krajnjeg kupca.
- Bila je ideja, i mislim da je to trebalo usvojiti, da se privremeno suspendiraju akcize na gorivo. Prihodi države rastu te akcize nisu neki prihod koji bi država značajno osjetila, a privreda i građani bi sigurno osjetili olakšanje kada bi im, za nekih 40 feninga, bio jeftiniji litar nafte ili benzina - ističe Smailbegović.
Kaže da za utjehu može poslužiti podatak da je ekonomska kriza zahvatila cijeli svijet, ali da su startne pozicije BiH slabije te da ostali već interveniraju.
Ekonomski analitičar Zoran Pavlović kaže da je najtužnije što bh. vlast ne pokazuje nikakav interes da intervenira, uprkos činjenici da su prihodi do kraja maja za više od 700 miliona KM veći u odnosu na isti period prošle godine.
- Ovo je apsolutno bogaćenje države na račun siromašnih građana, koji ne mogu pronaći odgovor na ovo stanje. Jedino što mogu je da dodatno smanje potrošnju i odreknu se bilo čega što nije krajnje neophodno za preživljavanje, ali i toga da odu na zemlju svojih roditelja da nešto posade. Vraćanje vlastitoj ekonomiji je uslov bez kojeg nećemo moći, jer, ako već imamo idiotske vlade koje ne shvataju da treba ulagati u domaću proizvodnju hrane, građani trebaju shvatiti da je to put kojim trebamo ići - kaže Pavlović.
Pavlović pojašnjava zašto cijene divljaju uprkos činjenici da je cijena barela nafte pala na 115 dolara.
- Gotovo 20 rafinerijskih kapaciteta u Evropi je zatvoreno, jer u vrijeme pandemije nije ni bilo potrebe za toliko goriva. Sada je iz pogona ispala i prerada nafte u Rusiji zbog sankcija, a ni Ukrajina više nije u mogućnosti da prodaje gorivo jer nema pristup lukama. Sada je manje kapaciteta za preradu, pa su vlasnici preostalih rafinerija drastično podigli cijene usluga. Koriste situaciju i može im se - kaže Pavlović.