Memorandum Srpske akademije nauka i umjetnosti (SANU) ima nevjerojatno identičnu osnovu kao neki elementi bošnjačkog nacionalizma u nastajanju, rekao je politički analitičar i bivši političar Žarko Papić gostujući u emisiji na televiziji „O kanal“.
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Papićeva teza govori o tome da su srpski i bošnjački nacionalizam u Bosni i Hercegovini isti samo što im je, kako kaže, konačan cilj potpuno drugačiji. Dodao je da srpski nacionalizam za cilj ima razbijanje Bosne i Hercegovine dok bošnjački nacionalizam čini sve da BiH ostane cjelovita, samo što je, kako je rekao, problem sadržan u tome što bošnjački nacionalizam želi potpuno promijeniti karakter BiH te od nje stvoriti državu s izrazitom dominacijom bošnjačkog naroda.
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Neprepoznavanje suštine BiH
Papić je kazao da je početna teza Dobrice Ćosića bila da kada nešto nepravdom izgubite onda to trebate i vratiti. Mišljenja je da je tadašnji srpski nacionalizam smatrao da je izgubio Jugoslaviju (koju su kao u ratu dobili), a da po identičnoj matrici bošnjački nacionalizam smatra da je na neki način izgubio BiH.
- Drugi je moment neprepoznavanje suštine BiH. BiH je višenacionalna, država, društvo, zemlja – ne višeetnička. Između etniciteta i nacije postoje kvalitativne i povijesne razlike - rekao je Papić kazavši da se etnička zajednica okuplja oko zajedničkog, jezika, religije, kulture i običaja, a da je nacija politička zajednica koja na osnovu ovih pretpostavki dobiva politički subjektivitet te se, kako kaže, vezuje za nastajanje država.
Papić pojašnjava da je ‘vrag u detaljima’ te da je već počelo postupno izjednačavanje etnije i nacije u medijskom diskursu, a što je, kako kaže, osnova za nastanak jedne jednonacionalne sredine te dokidanja konstitutivnosti naroda.
- Imate potpuno nenormalna tumačenja Evropskog suda za ljudska prava koji u obrazloženju jedne od presuda tvrdi da je konstitutivnost naroda uvedena zbog ratnih posljedica iz 1995. godine - rekao je Papić te pojasnio da je konstitutivnost ustavni oblik i sinonim za nacionalnu ravnopravnost još od vremena ZAVNOBiH-a.
Formulacija o ravnopravnosti tri nacije ima kontinuitet
Papić važnim drži da ova formulacija o ravnopravnosti tri nacije ima svoj kontinuitet.
– Da nije bilo te formulacije BiH ne bi imala 45 godina mira i napretka. BiH u povijesti nije imala 45 godina mira i napretka nego tada, rekao je Papić i dodao se čak i u jednostranačkom sustavu vodilo računa o nacionalnoj zastupljenosti pa ako je predsjednik vlade Hrvat, predsjednik Predsjedništva Bošnjak, onda će predsjednik Skupštine biti Srbin - rekao je Papić.
Dodao je da se napuštanjem tog principa gubi nacionalna ravnopravnost te se ide na princip "jedan čovjek – jedan glas", a što je kako kaže, prepisano baš iz memoranduma SANU. Jedina je razlika što su u Jugoslaviji većina bili Srbi pa bi oni dominirali po tom principu dok su to u BiH Bošnjaci, ističe Papić.
Papić kaže da je potpuno neprihvatljivo govoriti o ukidanju konstitutivnosti naroda jer se time gubi nacionalna ravnopravnost, ali da se suvislo može otvoriti rasprava o instrumentima zaštite te konstitutivnosti naroda.
- Potpuno je nevjerojatno da klub naroda u domu naroda na državnoj razini ima smo pet članova; onda ga dajete samo jednoj stranki, ili da zastupnički dom i dom naroda bukvalno o svakoj točki moraju glasati. Dakle, mogu se reducirati ovlasti domova naroda, ali ne tako da se to svede samo na kulturu i jezik. Jer, pazite, i budžet je od vitalnog nacionalnog interesa te glavne ekonomske stvari - rekao je Papić.
Suprotstavljene tendencije
Bivši političar i analitičar kaže da sada na sceni imamo dvije potpuno suprotstavljene tendencije, unitarizaciju zemlje koja uključuje implementaciju principa jedan čovjek – jedan glas, te dokidanje konstitutivnosti narod te separatizam s druge strane kao reakciju na unitarizaciju.
Za loše stvari u BiH Papić krivi intervencionizam međunarodne zajednice koja se u BiH zalagala i zalaže za stvaranje jedinstvene nacije.
Papić navodi primjer bivšeg visokog predstavnika u BiH, Paddyja Ashdowna koji se, kako kaže, ponašao kao kolonijalni oficir u jednoj od afričkih provincija.
- Da se oni nisu ponašali do te mjere neizbalansirano ne bi provocirali, uvjetno kazano, ovu drugu stranu i otvorili mogućnost stalno opasnom i stalno prisutnom velikosrpskom nacionalizmu i pretenzijama - rekao je Papić.