Izgradili smo vlastite kapacitete da će u noći sa 4. na 5. decembar prvi put do sada institucija BiH biti odgovorna za pružanje usluga zračne navigacije na cjelokupnom zračnom prostoru Bosne i Hercegovine. Potvrdio je ovo za „Avaz“ Davorin Primorac, direktor Agencije za pružanje usluga u zračnoj plovidbi (BHANSA).
O koliko važnom događaju za BiH i njen suverenitet se radi govori i podatak da su i u bivšoj Jugoslaviji postojala dva centra oblasne kontrole letenja - Zagreb i Beograd.
Zagreb je bio odgovoran za kontrolu zapadnog, a Beograd istočnog dijela zemlje.
- Linija razgraničenja između nadležnosti Zagreba i Beograda bio je 18. meridijan, koji siječe BiH ravno popola, na istočnu i zapadnu polutku. Ta linija se još famozno zove „Bosna linija“. Sa 5. decembrom ta linija neće više postojati. Konačno ostvarujemo pravo na svoj suverenitet i kada je u pitanju zračni prostor – kaže Primorac.
Vijeće ministara je još 2005. godine donijelo odluku da se ide u realizaciju Strategije upravljanja zračnim prometom u BiH te je odobreno zaduženje od 17 miliona eura. Ali, rok za preuzimanje kontrole neba je konstantno pomjeran. Tada je to bilo u nadležnosti Direkcije za civilno zrakoplovstvo (BHDCA).
Tek osnivanjem BHANSA-e 2009. godine, odnosno dolaskom Primorca na njeno čelo, 2015. napravljeni su konkretni koraci.
- BHANSA je u novembru 2014. godine počela pružati usluge kontrole letenja do visine 10.000 metara. U tom dijelu zračnog prostora odvija se 20 posto od ukupnog prometa. Kad preuzmemo naše nebo, preuzimamo povećanje prometa koje se mjeri sa 800 posto – ističe Primorac.
Navodi kako je za sav posao trebalo odškolovati 69 kontrolora letenja kao i realizirati kapitalne investicije, uložiti u infrastrukturu i opremu.
- Nismo pružali usluge zračne navigacije, jer nismo bili sposobni. Hrvatska i Srbija su imali određene troškove za pružanje usluga, ali su oni i naplatili te usluge. Sada to možemo sami. Možemo ulagati u opremu, ljudske resurse, graditi sposobnost za buduća vremena - ističe Primorac.