AMBICIJE

Zeleno svjetlo Pentagona: Od Njujorka do Pariza 2030. putovat će se 90 minuta

Prvi korak na dugom putu ka smjelom cilju jeste izgradnja aviona koji može da preveze 20 putnika hipersoničnom brzinom

Karta za let koštat će više od 10.000 dolara. HERMEUS

Z. K.

27.8.2023

Ukoliko se realizira ovaj ambiciozni projekt da se od Njujorka do Pariza putuje samo sat i po vremena, cijena avionskih karata bi iznosila više od 10.000 dolara. Plan je daleko od ostvarenja, ali ima zeleno svjetlo Pentagona.

Smio cilj

Odvažni plan američke kompanije „Hermeus“ da napravi putnički avion koji može da putuje brzinom od pet maha, daleko je od realizacije, ali je dobio podršku Pentagona. Do sada, nijedna startap firma koja je pokušala da pokrene supersonično putovanje nije otišla daleko, tačnije nije se “makla s piste”.

Prvi korak na dugom putu ka smjelom cilju jeste izgradnja aviona koji može da preveze 20 putnika hipersoničnom brzinom, pet puta brže od zvuka, ili 6.195 kilometara na sat, zamisao je direktora „Hermeusa“ Eja Džeja Piplike (AJ Piplica) i njegovih suosnivača. Drugim riječima, od Njujorka do Pariza stiglo bi se za 90 minuta, a ne za sedam i po sati, koliko danas traje regularni let.

Piplika ističe da kompanija ima još teže tehničke izazove u izgradnji aviona koji može da leti dugo vremena po intenzivnoj vrućini i dinamici koja se stvara što se više udaljavate od brzine zvuka.

Težak plan

Cilj kompanije je da avioni budu u upotrebi sredinom 2030-ih, ali stručnjaci smatraju da je ovaj plan nevjerovatno težak.

- Izazov nije taj da se dostignu hipersonične brzine, to redovno rade rakete i svemirska vozila. Teška je u izgradnji nečega što može da izdrži toliko velike brzine i naprezanja i da se onda ponovo koristi - kaže Luka Madalena, istraživač hipersonike na Univerzitetu Teksas u Arlingtonu.

Posebna dinamika

Avion postaje supersoničan kada premaši brzinu zvuka, ili jednog maha, ali ne postoji određena brzina kojom počinje hipersonična teritorija. Definira ga posebna dinamika i kako se brzine povećavaju iznad pet maha, toplota počinje da izaziva hemijske reakcije u zraku oko vozila. 

Kisik i azot se dijele na pojedinačne atome i mogu da reagiraju sa samim avionom. Letjelica više ne leti u zraku koji ju je okruživao na pisti.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.