Pelješki most čije je otvaranje zakazano za sutra, najveći je hrvatski infrastrukturni projekt finansiran iz EU fondova, na tom projektu dugom jedno desetljeće radilo je nekoliko vlada, a očekuje se da će njegove ekonomske koristi biti u najmanju ruku uz bok političkim i općedruštvenim.
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Most je dio projekta "cestovna povezanost s južnom Dalmacijom". Vlada je u februaru 2017. godine usvojila odluku o finansiranju toga projekta koja je vezana za izgradnju Pelješkoga mosta, projektnu dokumentaciju i sufinancsranje sredstvima Evropske unije. Ta je odluka bila preduvjet za realizaciju gradnje mosta i pristupnih cesta koji će obilježiti iduće godine.
No i prije toga, još u maju 2013. godine, Evropska komisija naručila je predstudiju izvodljivosti koja je pokazala kako je Pelješki most najbolje rješenje za povezivanje juga Hrvatske s ostatkom države.
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Najvažniji geostrateški projekt u Hrvatskoj
Hrvatske ceste izradile su tada prijavu velikog projekta za projekt Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom, da bi Vlada "Odluku o finansiranju projekta Cestovna povezanost s Južnom Dalmacijom" popratila riječima da se time jača prometna povezanost Dalmacije s ostatkom zemlje, što je ujedno i dio Strategije prometnog razvoja Republike Hrvatske za period od 2014. do 2030. godine.
Radilo se o najvažnijem geostrateškom projektu u Hrvatskoj, projektu od nacionalnog interesa, čijom će se izgradnjom konačno dokinuti teritorijalni diskontinuitet Hrvatske.
Projekt koji je uključivao nekoliko faza, od kojih je najvažnija izgradnja Pelješkog mosta, sam po sebi je obiman, a budući da je posao velik i u njemu se vrti velik novac, znalo se da će biti i problema.
Ukupna vrijednost projekta procjenjivala se na 420,3 miliona eura i uključuje izgradnju mosta, pristupnih cesta i obilaznice Stona.
Nakon što je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture primilo potvrdu iz EU da je projekt dobro pripremljen te da je prijava uredna, Evropska komisija je donijela Odluku o prihvaćanju sufinansiranja projekta u iznosu od 357 miliona eura.
Objavom konkursa za odabir izvođača radova na Pelješkom mostu i izgradnju pristupnih cesta označen je početak najvećeg infrastrukturnog projekta u Hrvatskoj finansiranog iz fondova Evropske unije.
Ne zaboravimo ni da su deseci miliona kuna potrošeni za otkup zemljišta za gradnju mosta i pristupnih cesta od lokalnog stanovništva.
Četiri faze projekta
Hrvatske ceste još su 2016. objavile dokument po kojemu su do 2022. godine predviđene četiri faze projekta koje uključuju izgradnju pristupnih cesta mostu, izgradnju samog mosta, zatim dionice ceste na Pelješcu (relacija Zaradeže - Prapratno) te tzv. Stonske obilaznice (relacija Đonta - Doli).
Rok izgradnje bio je pet godina za sve faze, dok je ukupna procijenjena vrijednost projekta 420 miliona eura od čega je EU sufinansirao 330 miliona eura ili 78,5 posto.
Most je integralne hibridne konstrukcije s 13 raspona, od kojih je pet glavnih (centralnih) raspona dužine 285 metara, šest centralno postavljenih armiranobetonskih pilona visine 33 metra, te dvije trake zajedno sa zaustavnom trakom koja će služiti za održavanja mosta.
Most je dug 2.400 metara, a plovidbeni profil ispod mosta usaglašen sa ekspertnom grupom BiH 200 puta 55 metara.
Glavni i odgovorni projektant Pelješkog mosta Marjan Pipenbaher krajem novembra 2017. godine javno je prezentirao kako je projektantski nastao Pelješki most rekavši: "Ovo je moje životno djelo".
Tri ponude za gradnju, pobjeda Kineza
Na konkursu za gradnju mosta pristigle su tri ponude, a Hrvatske ceste u januaru 2018. objavljuju kako je za sklapanje ugovora o javnoj nabavi odabrana Zajednice ponuditelja: China Road and Bridge Corporation, CCCC Highway Consultants Co. Ltd., CCCC Second Highway Engineering Co. Ltd. i CCCC Second Harbour Engineering Co. Ltd., s cijenom ponude u iznosu od 2,081 milijarde kuna bez PDV-a, te rokom završetka radova od 36 mjeseci tj. tri godine.
Kinezi su posao dobili ispred austrijskog Strabaga i zajednice ponuđača koju su činile jedna italijanska i turska kompanija.
China Road and Bridge Corporation podružnica je kineske državne kompanije China Communications Construction Company (CCCC). Njihova primarna djelatnost uključuje izgradnju autocesta, mostova, luka, tunela, sistema odvodnje i drugih civilnih građevina. Kompanija se bavi i proizvodnjom i prodajom cestovnih strojeva.
Brojne žalbe
Nakon što je gotovo sve bilo spremno za početak gradnje, počeli su je javljati problemi, a krenulo je sa žalbama na konkurs što uvijek usporava zamišljeni proces.
Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave naposljetku odbija žalbe Strabaga te zajednice ponuđača italijanske kompanije Astaldija i turske IC Ictas Isaat Sanayija na izbor izvođača radova.
Krajem jula 2018. Kinezi su uvedeni u posao i službeno su počeli radovi na Pelješkom mostu nakon što je predsjednik Uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić u Stonu predstavnicima kompanije izvođača predao svu dokumentaciju. Predstavnik kineskog izvođača radova Lu Shengwei obećao je da će projekt biti napravljen na vrijeme i kvalitetno, uz angažiranje lokalnih kompanija kao što uvijek rade u međunarodnim poslovima.
Godinu dana kasnije izbor izvođača radova za pristupne ceste mostu Pelješac ponovo je zaustavljen jer je austrijska tvrtka Strabag podnijela žalbu Državnoj komisiji za kontrolu javne nabave kojom je nastojala osporiti odabir grčke kompanije Avax za izvođača radova dionice ceste Sparagovići - Doli. Austrijancima je bila sporna stručna referenca za jednog građevinskog stručnjaka kojeg je u konkursnoj dokumentaciji navela grčka kompanija.
Strabag se, uz ostalo, svojevremeno žalio i na odabir Avaxa za gradnju dionice Doli - Duboka, a ta je žalba usvojena, nakon čega je odlučeno da taj dio ceste gradi upravo Strabag.
Podizanjem posljednjeg, 165. segmenta čelične rasponske konstrukcije, most je 29. jula prošle godine potpuno spojen i proteže se od Komarne na kopnenoj strani, do Brijeste na Pelješcu.
Simbolički su postavljanje završili premijer Andrej Plenković, ministar prometa Oleg Butković, dubrovačko-neretvatnski župan Nikola Dobroslavić i predsjednik Uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić.
Još nije izgređen spoj na D8
Most je gotov kao i većina pristupnih cesta.
Direktor Strabaga Hrvatska Veljko Nižetić za Hinu je rekao da će Strabag sve radove na pristupnim cestama završiti na vrijeme i u skladu s ugovorom.
Ugovorena vrijednost tih radova je 478,3 miliona kuna bez PDV-a, a rok za završetak je 13. avgust.
Ostaje još osam kilometara obilaznice Stona i spoja na državnu cestu D8 koji bi trebao biti gotov do kraja ove godine.