Crni bilans žrtava teških saobraćajnih nesreća koje se, kao po nekom čudnom pravilu sudbine, svakog ljeta u jeku turističkih putovanja u Grčku, uglavnom događaju na ukletoj dionici putnog Koridora 10, Veles - Demir Kapija - Udovo - Đevđelija, prošle sedmice ušla je i Dragica Pušica (62) iz Beograda pišu Novosti.
Stručnim objašnjenjima, taj surovi registar žrtava teških udesa mahom putnika iz Srbije, tumači se prije svega kao posljedica umora koji vozače sustigne u zoru upravo na krajnjem jugu Makedonije.
U tim trenucima odlaganje odmora može biti od presudnog značaja.- Izuzetno povećanje frekvencije vozila na objektivno uskom grlu dvosmjerne deonice u klisuri duž lijeve obale Vardara, posebno od Demir Kapije do Udova, jednostavno ne dozvoljava nestrpljivost, bahatost, nepoštovanje ograničenja brzine, pospanost za volanom - objašnjavaju makedonski stručnjaci iz saobraćajne policije i tužilaštva.
U registru gotovo svih udesa na pomenutoj dionici u posljednjih nekoliko godina ističe se osnovna karakteristika, kako ukazuju, da su se nesreće dogodile u periodu od 7 do 10 sati. Često sa prvim zracima sunca koje dočekuje umorne i pospane vozače iz Srbije.- Većina njih, namjenski na put krene samo koji sat iza ponoći, nedovoljno pripremljeni. Takve odluke, posebno nedovoljno pripremljenih i odmornih vozača za prevaljivanje većeg dijela puta u noćnim uslovima često su uvod u tragediju - opominju saobraćajci.
Zvanični pokazatelji tranzitnog protoka vozila kroz Makedoniju potvrđuju da broj turista na putu prema Grčkoj godišnje premašuje 1,6 miliona. Veliki broj automobila na uskom grlu, u klisuri od Demir Kapije do Udova, kako objašnjavaju stručnjaci, uz nepažnju, ili nedisciplinu u vožnji, gotovo obavezno dovodi do teških udesa sa smrtnim ishodom.
Poslije tragedija, nameću se dodatna iskušenja i administrativne nevolje. Bilo da se radi o obezbjeđenju prateće dokumentacije za transport poginulih u Srbiju, zbrinjavanje povrijeđenih u bolnicama u Makedoniji, ili suočavanje sa pritvorom po zakonskoj regulativi u ovoj zemlji.Poseban problem predstavlja obezbjeđenje neophodne dokumentacije od nadležnih organa Makedonije u danima vikenda, kada se veći dio nesreća i dešava. Zahvaljujući velikom zalaganju i angažiranju konzula u ambasadi Srbije u Skoplju Ljiljane Tanasijević i razumijevanju nadležnih makedonskih organa, dio teških iskušenja za porodice unesrećenih, rješavane su često "po skraćenom postupku" i u neradnim danima.
Inače, na dijelu Koridora 10 kroz Makedoniju, posljednja dionica auto-puta u izgradnji od Demir Kapije do Smokvice, duga 28,2 kilometra, kako je bilo najavljivano u resornom ministarstvu transporta i veza u Skoplju, trebala je biti završena u maju. Radovi su, međutim, u zastoju.
Kada bude puštena u saobraćaj, ova dionica, čija je gradnja počela još septembra 2012., spojiće trasu od graničnog prelaza Tabanovce na sjeveru, do Bogorodice na jugu Makedonije, dužine 180 kilometara.