Na stotine aviona preusmjereno je 10. jula uveče iz zračnog prostora Srbije u okolne zemlje jer, kako piše“Blic”, Kontrola letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA) nije radila 50 minuta zbog greške prilikom redovnog servisiranja softvera.
Prestanak rada radara izazvala je firma koja je bila zadužena za redovno održavanje softvera SMATSA.
- Reč je o rutinskom poslu tokom kojeg je cijeli informacioni sistem trebalo uobičajeno da funkcioniše. Međutim, u jednom trenutku, oko 21 sat, svi kompjuteri su se pogasili. Nastala je opšta panika. Odmah smo pozvali kontrole letenja u Bukureštu, Budimpešti i Banjoj Luci da preuzmu letove i svi avioni iznad našeg neba su preusmjereni u okolne zemlje - objašnjava je izvor novinarima “Blica”.
Istog trenutka je reagovao i “Evrokontrol” koji je obavijestio sve servise avio-saobraćaja u okruženju o ovom problemu, a najviše aviona preusmjereno je u Rumuniju - čak 120.
“Evrokontrol” je u trenutku kada se pojavio problem preuzeo koordinaciju letova i preusmjerio ih, prema utvrđenim procedurama, na kontrolne centre u okruženju, te je tako izbjegnuto bilo kakvo ugrožavanje sigurnosti ljudi ili letelica. Oni tvrde da problem nije znatno utjecao ni na operativnu mrežu, te da se zračni saobraćaj sada odvija bez problema.
U nadležnosti SMATSA su sve letjelice koje i makar djelimično prelaze iznad Srbije sa Kosovom i Crne Gore. Direktor Radojica Rovčanin tvrdi da je u potpunosti ispunio proceduru povodom ovog slučaja.
- Ja sam odmah o svemu obavijestio i Vojsku i Direktorat civilnog vazduhoplovstva Srbije i tu se moja nadležnost završava. Ne smijem više ništa da iznosim u javnost – kzao je Rovčanin.
Direktorat civilnog vazduhoplovstva Srbije pokrenuo je odmah vanredni inspekcijski nadzor o uzrocima pada radarskog sistema i nakon kompletne istrage prosledio izveštaj Ministarstvu saobraćaja.
Nema novčanih gubitaka
Iako je nekoliko stotina aviona na 50 minuta zaobišlo zračni prostor Srbije, ovo preusmjerenje neće dovesti ni do kakvih novčanih gubitaka.
Naime, avio-kompanije prilikom pravljenja plana letenja plaćaju “Evrokontrolu” za uslugu praćenja letjelica, a potom “Evrokontrol” taj novac proslijeđuje kontrolama letenja koje su angažovane na tim pravcima. Budući da se ovdje radi o pedesetominutnom preusmjerenju, to ništa neće promijeniti u planovima avio-kompanija niti će se pojaviti rupa u budžetu SMATSA.