Bajrami su svakako izuzetni blagdani u dva smisla. Prvi se sastoji u tome što su to jedina dva blagdana koja se proslavljaju, dok se svi ostali blagdani kod nas, muslimana, uglavnom odnose na jačanje unutrašnje svijesti o imanu i jačanje međusobne familijarne i ljudske solidarnosti ili se odnose na sjećanja na značajne datume muslimanske historije.
Majka i šnajderi
Tako se može reći da je najveći broj blagdana koji se slave, okrenut prema unutrašnjosti čovjeka, a da je Bajram okrenut prema drugima, izvanjskom zbivanju čovjeka, tj. prema susretima veselja, radosti, pjesme, slave, a Boga mi, i gošćenja.
Drugi element koji karakterizira Bajram, sastoji se u tome što taj blagdan vraća život muslimana u okvire svakodnevne kolotečine. Posebno se to odnosi na Ramazanski bajram, jer ramazan mijenja strukturu jednog dana, kada se određeni, vrlo važni događaji u životu muslimana pomjeraju, kao, naprimjer, vrijeme uzimanja jela, i kada u život ulaze dva važna faktora, a to je suzdržavanje od hrane i pića uz određeni period i posvećivanje velikog dijela vremena učenju Kur’ana, bilo u čast i sjećanje na naše pretke, bilo kao izraz našeg pojačanog odnosa prema sadržini naše vjere, koja je u Kur’anu data.
Vjerujem da svaki kraj ili svaki trag ima neki specifičan element ili moment u proslavi Bajrama, ali ono što je svima zajedničko jeste da se posljednja teravija klanja dan prije Bajrama, da se Bajram iščekuje sa posebnim doživljajem, koji počinje ranim ustajanjem, poslije čega dolazi kupanje, oblačenje novog ruha, koje je specijalno za Bajram pripremljeno.
U konkretnom slučaju, u mojoj Banjoj Luci, meni je majka, rahmetli, šila veš, a odijelo bajramsko šila su mi dva šnajdera iz komšiluka, jedan se zvao Safet Pečenica, a drugi Mujiničin Mujo (jer je živio samo sa majkom). Nakon priprema koje su se tako odigravale, uslijedio bi odlazak s ocem na rani sabah, poslije čega se ostajalo u džamiji dok je hodža učio s ćursa, a džemat učenje pratio ilahijama.
Taj period, polumrak i mistična atmosfera džamije, svijeća koja je gorjela na ćursu ocrtavajući lik imama koji je učio i ukupna atmosfera u džamiji stvarali su s jedne strane osjećaj velike međusobne blizine i povezanosti među prisutnima, a s druge, neodoljive atmosfere uzvišenosti čina, mjesta i događaja.
Nakon što se završi ovaj obred, slijedi klanjanje bajram-namaza te kratki govor imama, a potom nastupa međusobno čestitanje Bajrama među prisutnima, koji su potom izlazili iz džamije i u haremu obavljali dvije vrste obreda. Pred ulazom u harem učila se Fatiha za sve umrle koji su pokopani u tom haremu, nakon čega su oni koji su željeli, proučiti Jasin nekome od svojih predaka, pokopanom u tom haremu, ulazili i pronalazili njegov kabur kako bi nad njim učili.
Specifična tradicija
Ova ceremonija održavala se u prelijepoj, nekada potkupolnoj Gazanferija džamiji, kojoj su Austrijanci srušili kupolu da bi uzeli olovo i krov je napravljen u bosanskom običaju, na četiri vode. Uz ovu džamiju bila su dva harema. Jedan uz samu džamiju, a jedan prekoputa nje, ali su oba činila jedinstveno mjesto, gdje se učilo za dušu precima.
Nakon što se završe sabah i bajram-namaz te obavi čestitanje prisutnih s učenjem Fatihe i Jasina za duše predaka i uopće umrlih, prisutni se razilaze kućama na uobičajeni rani bajramski ručak. Tada se obave čestitanja među ukućanima, razmjena darova te ručak kako bi ukućani bili slobodni, jedni da primaju čestitare koji dolaze da čestitaju Bajram, a drugi da obilaze komšije, rođake i prijatelje i čestitaju im Bajram.
Uporedo s ovim, zbivala se jedna banjalučka specifična tradicija. Nakon bajram-namaza, muzikanti koji su tokom ramazana obilazili mahalu između teravije i sehura, održavajući budnima i osiguravajući da svi stanovnici mahale ne prespavaju taj važan moment, obilazili su mahalu tog jutra uz muziku, ulazili su u svaku avliju svirajući (jedan čovjek bi svirao harmoniku, odnosno muziku kako smo tada nazivali taj instrument, jedan zurnu ili boriju i jedan bi lupao u bubanj), primajući darove koje im stanovnici mahale tom prilikom daruju.