Dok države Evropske unije pokazuju oprez prema Kini, Mađarska njene investicije dočekuje širom raširenih ruku. U 2023. godini čak 44.1 posto kineskih investicija u EU završilo je u Mađarskoj. To se zasad čini win-win situacijom, jer Mađari otvaraju radna mjesta, a Kinezi uz proizvodnju u Evropskoj uniji dobivaju priliku zaobići carine na električna vozila koje bi se uskoro mogle prilično povećati.
Uložili 16 milijardi eura
Ovomjesečni Izvještaj o kineskim direktnim investicijama u Europu u 2023. godini otkriva kako se njih čak 44.1 posto odnosilo na Mađarsku. Na drugom mjestu je "velika trojka" – Ujedinjeno Kraljevstvo (uključeno iako nije član EU), Njemačka i Francuska - koja je zajedno primila 35.3 posto kineskih ulaganja, 6.0 posto odnosi se na ostatak srednje Europe, a 14.7 posto na ostalu Europu, piše Forbes.
Mađarski ministar vanjskih poslova Peter Sijarto prošlog mjeseca rekao je kako su Kinezi u Mađarsku uložili 16 milijardi eura, što ih čini najvećim investitorom u toj državi. Istovremeno, dok kineska ulaganja u Mađarsku rastu, ona u Evropu padaju. Nakon rekordne 2021. godine u kojoj su kineski ulagači uložili dvije milijarde eura, u 2023. godini ih je uloženo tek 377 milijuna.
Proizvođači baterija pohrlili u Mađarsku
Značajan dio kineskih investicija odnosi se na baterije – područje u kojem Mađarska izvrsno stoji. Čak pet od deset vodećih proizvođača baterija prisutni su u Mađarskoj – pri čemu su tri iz Kine. Jedan od njih je kineski CATL, vodeći kineski proizvođač baterija koji trenutno gradi tvornicu u Debrecenu vrijednu 7.3 milijarde eura.
Time nažalost nisu svi zadovoljni. Politico navodi kako istraživačica iz analitičke kompanije China Observers in Central and Eastern Europe Agnes Szunomár tvrdi da su ljudi u Debrecenu jako nezadovoljni. Kompaniji CATL se u okolici tog grada ugovorom daje zemljište koje se prije koristilo za poljoprivredu. Ljudi vjeruju da će to rezultirati štetom za okoliš jer se prilikom proizvodnje baterija zagađuju voda i zrak.
Kineski proizvođač baterija Huoyou Cobalt također u Mađarskoj gradi svoju prvu europsku tvornicu. Vrijednost te investicije je 1.4 milijarde eura. Tvornicu koja će biti gotova 2026. godine gradi i kineski Eve Energy. CATL-ov dobavljač Semcorp također je prisutan u Mađarskoj sa svojom tvornicom litij-ionskih separatora. Prošle godine pokrenuli su prvu liniju za proizvodnju premaza u tvornici vrijednoj 340 milijuna eura.
Mađarska privlači i proizvođače automobila
Mađarska privlači i proizvođače automobila. U prosincu 2023. godine, kineski vodeći proizvođač električnih automobila BYD obznanio je kako do 2026. godine planira pokrenuti proizvodnju svojih automobila u Mađarskoj. Vrijednost ove investicije još nije objavljena, no gradnja je već započela početkom ove godine u Segedinu.
U Pečuhu, koji se nalazi 30-ak kilometara od Donjeg Miholjca, najavljivala se i gradnja tvornice tvrtke Great Wall Motor, no u ovom trenutku nije sigurno hoće li se ona graditi. Pregovori još traju.
Zašto Mađarska?
Razlog zbog kojeg kineske tvrtke biraju Mađarsku se vjerojatno krije u bliskijim vezama s Pekingom nego što ih imaju druge države Evropske unije poput Italije, koja je nedavno povećala regulatorni nadzor nad korporativnim upravljanjem u kineskim tvrtkama.
Ali Mađari se ne ograničavaju na Kineze. Južnokorejske firme također su povećale svoj otisak izravnih stranih ulaganja u Mađarskoj – vjerojatno zato što je zemlja domaćin nekoliko vodećih proizvođača automobila, nudi jeftinu i kvalificiranu radnu snagu, dijeli milijune eura subvencija i obećala je izgraditi infrastrukturu i industrijske parkove oko ulaganja.
Kina Mađarsku vidi kao saveznika u vrijeme kad većina europskih država izražava sve veći oprez. Mađarsku vidi i kao proizvodno središte koje će omogućiti njezinim proizvođačima automobila da zaobiđu moguće carine EU.
Potpisan niz sporazuma, moguća daljnja ulaganja
Tokom prošlomjesečnog posjeta kineski predsjednik rekao je da su se on i Orban složili da je inicijativa Pojas i put "vrlo u skladu s mađarskom strategijom otvaranja prema istoku" te da Kina podržava Mađarsku u igranju veće uloge unutar EU u promicanju odnosa Kine i EU.
Tom prilikom mađarski i kineski dužnosnici sklopili su sporazum o strateškom partnerstvu i potpisali još 18 sporazuma i memoranduma o razumijevanju, no na brifingu za novinare nisu najavljena nova veća ulaganja.