Benzinci i dizelaši postaju prošlost, budućnost je na električnim vozilima i Evropska unija u srijedu predlaže strategiju kojom će u sljedećem desetljeću postići ugljičnu neutralnost u borbi protiv klimatskih promjena.
Evropska komisija trebala bi 14. jula predložiti nove propise, a prema više izvora razmatra se potpuno ukidanje automobilskih emisija od 2035. godine.
Električna vozila jedina će moći ispuniti takav zahtjev i de facto bit će jedina dopuštena prijevozna sredstva na potpuno novom tržištu. Evropa je u 2020. godini uvela najvišu dopuštenu granicu od 96 grama CO2 po kilometru za konstruktore automobila, no ta bi se dopuštena količina trebala smanjiti za 37.5 posto u 2030.
Smanjenje emisije ugljika trebalo bi tako dosegnuti 60 posto u 2030., a zatim 100 posto 2035. godine. Iako se o tim brojkama još raspravlja, one su velika prisila za automobilsku industriju koja do 2027. mora računati sa strožim propisima o onečišćenju za motore s unutarnjim izgaranjem.
Na automobilskom tržištu, koje je pretrpjelo težak udarac pandemijom koronavirusa, električna vozila snažno napreduju. Udio električnih automobila je 8 posto svih registriranih vozila u zapadnoj Evropi u prvih pet mjeseci ove godine, odnosno 356.000 vozila, a "što je više nego u cijeloj 2019.", kaže njemački analitičar Matias Šmit (Matthias Schmidt).
Novi propisi još će više favorizirati električna vozila i sve više voditi prema odbacivanju hibridnih i hibridnih vozila s punjenjem, koja kombiniraju benzinski motor i bateriju.
To je velik izazov za industriju koja zapošljava 14.6 milijuna ljudi u Evropskoj uniji i koja još snažno računa "na tranzicijsku tehnologiju".
Lobi koji se dugo borio nastojeći usporiti tranziciju danas je duboko podijeljen. Većina članica naglašava da bi prebrza elektrifikacija povećala cijene automobila i uništila radna mjesta na korist kineske konkurencije, koja je ispred Europe u baterijama.
Automobilski lider Volkswagen grupa, čije je svako četvrto vozilo prodano u Evropi, pridružio se američkom proizvođaču Tesla u promociji 100 posto električnih vozila nakon skandala iz 2015. godine kada je priznao da je lažirao rezultate testova o ispušnim plinovima svojih dizelskih motora.
- Volkswagen je u savršenoj poziciji da zgrabi dijelove tržišta i potuče konkurente - kaže Šmit.
U junu je Volkswagen objavio da prestaje proizvoditi motore s unutarnjim sagorijevanjem u Evropi između 2033. i 2035. godine.
- Vozilo je u prosjeku 15 godina na cesti. Ako želimo potpuno dekarbonizirati prijevoz 2050. godine, tada moramo posljednje vozilo s termičkim -motorom prodati najkasnije 2035 - ocjenjuje Diane Štraus (Strauss) iz nevladine Transporta i okoliša za Francusku.
Budućnost motora s unutarnjim izgaranjem trebala bi se uravnotežiti između "2035. godine, koja je prerana godina sa stajališta industrije i društva, i 2040. godine, kada će pak biti prekasno s klimatskog stajališta", ocjenjuje Paskal Kanfin (Pascal Canfin), predsjednik odbora za okoliš u Europskom parlamentu.