Nakon dodjele bespovratnih sredstava za predstavnike 13 kompanija u okviru projekta USAID-a "Jačanje uloge dijaspore u ekonomskom razvoju BiH", razgovarali smo s Endruom Bogelom (Andrew Boegel), šefom Odjela za ekonomski razvoj Misije USAID-a u BiH.
Poslovne ideje
Šta biste posebno naglasili o ovom projektu?
- Ono što je važno da istaknem jeste da mi istinski želimo pružiti praktičnu pomoć sa svake strane kada se radi o ulaganjima iz dijaspore.
Na koji način se može pomoći poduzetnicima da što brže i bolje investiraju u BiH?
- Ono što želimo postići da neki poduzetnik iz Bosne i Hercegovine koji ima neku poslovnu ideju i za njeno ostvarenje mu nešto treba investicija ili tehnička pomoć zna da može pronaći sve što mu je potrebno u okviru ovog projekta, ovdje u Dijaspora biznis centru.
Koje su konkretno usluge?
- Postoji veliki raspon različitih usluga koje se poduzetnicima mogu pružiti, poput povezivanja putem online platforme za uspostavljanje kontakata s dijasporom, a odnosi se na predstavnike dijaspore iz cijelog svijeta. Ako žele da ulažu u BiH, mogu putem te iste online platforme da dođu u kontakt s poduzetnicima iz zemlje. I to je, ustvari, ona najvažnija poruka koju ću uvijek i nanovo ponavljati i nadam se da će ući ljudima u uši i da će se uključiti.
Je li neophodno da posluju odnosno da imaju biznis u zemlji iz koje dolaze?
- Za dodijeljene grantove bilo je neophodno da se zadovolje kriteriji, odnosno da se radi o saradnji između investitora izvana s mladim bh. kompanijama. To može biti i tek osnovana start-up kompanija, ali mora biti pravno lice. Mi želimo podržati nove kompanije, nove investicije iz mladih firmi, ali to može biti i lokalna firma koja je sama pronašla investitora.
Podjednak interes
Odabrane kompanije dolaze iz različitih sektora. Iz koje branše je bilo najviše pristiglih aplikacija?
- Primili smo 54 aplikacije iz 20 zemalja s pet kontinenata. To je bio jedan takav odziv kome se nismo nadali i nadmašio je naša očekivanja, a mogu potvrditi da je interes bio podjednak iz svih sektora. Naprimjer, dobili smo i tekstilnu industriju koju prvobitno nismo predvidjeli. Nismo fokusirani na određeni sektor, fokusirani smo na sve one koji pripadaju određenim sektorima, a kreiraju poslove i daju investicije. Mi ne biramo sektore jer može se desiti da jedne godine neki sektor ostvari rast, a neki drugi može stagnirati.
Prema broju prijavljenih kompanija i odzivu, možemo reći da je sve to dobar pokazatelj već na samom početku?
- Za sada sve potvrđuje naša uvjerenja i naš pristup. Odnosno dokazuje da smo bili u pravu u vezi s ovim projektom.
Cilj 22 miliona KM investicija
Spremni smo raditi sa svim kompanijama, svim firmama koje ispunjavaju postavljene uvjete. I koje će nam pomoći da dođemo do zacrtanog cilja od 22 miliona maraka investicija.