U 74. GODINI

U najtežim momentima bila uz Narodno pozorište: Preminula solistica i profesorica Paša Gackić

Od 1995. – 1999. godine, u presudnom periodu i najtežim godinama života i postojanja Sarajevske opere, bila je direktor Opere i Baleta Narodnog pozorišta u Sarajevu

Preminula Paša Gackić. ILUSTRACIJA

S. S.

5.6.2022

Napustila nas je istaknuta solistica, profesorica i nekadašnja direktorica Opere i Baleta Narodnog pozorišta Paša Gackić.

Od nje se na prigodan način oprostilo Narodno pozorište Sarajevo, a njihovu objavu prenosimo u cijelosti.

- Paša Gackić je rođena u Sarajevu, 30. jula 1947. godine. Nakon završene Osnovne škole, završila je Srednju muzičku školu u Sarajevu na odsjecima za Solo pjevanje i Teoretsko-nastavnom odsjeku (1968.). Te godine se upisuje na Muzičku akademiju u Sarajevu na Odsjek za solo pjevanje u klasi red. prof. Brune Špiler i diplomira ocjenom 10 (1973.). Iste godine kao stipendistica Republičke zajednice za kulturu, upisuje postdiplomski studij: Koncertni i Operski smjer na Muzičkoj akademiji u Sarajevu kod red. prof. Brune Špiler i završava oba smjera s najvišom ocjenom 10.

Umjetnička djelatnost mr. Paše Gackić počinje u toku studija Solo pjevanja nastupima na javnim produkcijama (1971. godine), poluvečernjim koncertima, cjelovečernjim programima (1972. i 1973. godine), koncertima pod nazivom "Veče mladih umjetnika", "Nove nade" (1973.), kao i na brojnim koncertima u organizaciji Muzičke omladine BiH (Zenica, Mostar, Tuzla, Banja Luka, …).

Nastupi pod opsadom

Kao student IV godine debitirala je na sceni Opere Narodnog pozorišta u Sarajevu u zahtjevnoj ulozi Micaële u operi "CARMEN" G. Bizeta, pod ravnanjem maestra Ivana Štajcera. U istoj opernoj kući 1973. godine dobiva angažman kao stalni član ansambla – solista gdje ostaje sve do 1993. godine (20 godina) i ostvaruje niz vodećih uloga: Micaëla (Carmen – G. Bizet), Mimì (La Boheme – G. Puccini), Cio-Cio San (Madama Butterfly – G. Puccini), Mařenka (Prodana nevjesta – B. Smetana), Grofica i Cherubino (Figarov pir – W. A. Mozart), Leonora (Trubadur – G. Verdi), Liù (Turandot – G. Puccini), Đula (Ero s onoga svijeta – J. Gotovac), Mačak (Mačak u čizmama – K. Trailesku) i mnoge druge. Pored zadataka kao soliste Opere NPS radila je i kao vokalni pedagog Hora Sarajevske opere (tri godine), a nakon rata (1995.) kontinuirano je do pred mirovinu bila vokalni pedagog solista Opere Narodnog pozorišta u Sarajevu. 

Kao koncertni solista njegujući lied, impresionističku i avangardnu muziku i kao operni solista nastupala je širom Bosne i Hercegovine, u brojnim festivalskim i kulturnim centrima bivše Jugoslavije kao što su "Sarajevska zima", "Splitsko ljeto", "Ohridsko ljeto", "Arena Pula", "Ljubljana festival", "SNG Ljubljana", "HNK Zagreb", "Dani muzike" u Budvi, "Majske operne večeri" (Skoplje), zatim "Festival sakralne muzike" u Fesu (Maroko), "Dani kulture BiH u Austriji" (Beč i Linz), "Mjesec BiH u Češkoj" (Prag, Český Krumlov, Polička, Hradec Králové i Kutná Hora) uz Sarajevsku filharmoniju, Simfonijski orkestar RTVSA, Makedonsku filharmoniju, ansambl MOMUS, Duhački orkestar BiH, Kamerni orkestar RTVBiH, Sarajevski gudački orkestar, Sarajevski barokni trio, pod ravnanjem dirigenata poput Ivana Štajcera, Milana Jeličanina, Marijana Fajdige, Teodora Romanića, Miroslava Homena, Fimče Muratovskog, Julija Marića, Ion Iancua i drugih. Za Arhiv BHRTV snimila je oko 130 minuta klasične muzike za solo sopran sa djelima A. Vivaldija, G. B. Pergolesija, Ch. W. Glucka, W. A. Mozarta, G. Verdija, B. Smetane, J. Brahmsa, G. Puccinija, P. Konjovića, M. Špilera, M. Prebande, B. Bjelinskog, E. Cossetta i dr.

9.12.1993. zajedno s Amilom Bakšić, Gertrudom Munitić, Dušanom Bugarinom, Mladenom Urlićem i Duhačkim orkestrom BiH, u svojoj matičnoj kući nastupa na Svečanom novogodišnjem koncertu kojim, u opsjednutom Sarajevu, Narodno pozorište otvara vrata ljubiteljima opere i baleta.

U toku studija pokazuje veliki afinitet za pedagogiju te odmah po završetku studija postaje asistent u klasi red. prof. Brune Špiler gdje je i radila od 1974. – 1979. godine na Odsjeku za solo pjevanje Muzičke akademije u Sarajevu. Brojnim nastupima na koncertnom i opernom podiju, asistentskim stažom na Muzičkoj akademiji u Sarajevu, dragocjenim pedagoškim iskustvom ostvarenim radom pod mentorstvom našeg renomiranog pedagoga solo pjevanja red. prof. Brune Špiler, mr. Paša Gackić 1990. godine biva imenovana u nastavno-umjetničko zvanje docent na Muzičkoj akademiji u Sarajevu za predmete Solo pjevanje, Metodika nastave solo pjevanja (od 1992.) i Osnovi vokalne tehnike. U tom periodu napisala je skriptu pod naslovom: Osnovi vokalne tehnike. 1997. godine izabrana je u zvanje vanrednog profesora, a 2003. redovnog, gdje ostaje sve do umirovljenja 30.09.2017. Gotovo punih 25 godina bila je šefica Odsjeka za solo pjevanje na Muzičkoj akademiji Univerziteta u Sarajevu.

Najteže godine Sarajevske opere

Od 1995. – 1999. godine, u presudnom periodu i najtežim godinama života i postojanja Sarajevske opere, bila je direktor Opere i Baleta Narodnog pozorišta u Sarajevu kada s punim elanom i kolektivnom energijom na scenu postavlja operne naslove tzv. željeznog repertoara ("Tosca", "Trubadur", "Cavalleria rusticana" i druge). Prvu poslijeratnu opernu predstavu u Sarajevu izveli su njeni studenti 9.04.1996. godine – W. A. Mozart: „Bastien und Bastienne“: sopranistica Adema Pljevljak (III godina), mezzosopranistica Mirela Kovač (II godina) i bas Denis Isaković (III godina).

Iz njene klase izašao je niz uspješnih, afirmiranih opernih i koncertnih umjetnika, kao i vokalnih pedagoga. Većina njih danas čini temeljne solističke snage Sarajevske opere i bosanskohercegovačke operne umjetnosti. To su: Adema Pljevljak-Krehić, Aida Čorbadžić, Denis Isaković, Leonardo Šarić, Melisa Hajrulahović, Dajana Kačar-Šegvić, Zana Staniškovska. Među njima je bila i prerano preminula Sanela Redžepagić. Spomenimo i Sinišu Štorka koji je danas solista Zagrebačke opere i Aleksandra Dragojevića koji nastupa kao solista u opernim produkcijama u Americi. Dijelom akademskog školovanja kod mr. Paše Gackić učili su i Vedrana Šimić, Ivan Šarić, Amir Saračević, Berislav Puškarić, Violeta Srećković. Na Odsjeku za solo pjevanje na Muzičkoj akademiji Univerziteta u Sarajevu danas predaju studenti iz klase mr. Paše Gackić: van. prof. mr. Adema Pljevljak-Krehić i doc. Vedrana Šimić – Oblast solo pjevanje. Na Akademiji scenskih umjetnosti Univerziteta u Sarajevu danas predaju red. prof. Ana Babić i van. prof. Lejla Jusić – predmet Glas.

Za svoj umjetnički i pedagoški rad dobila je niz značajnih nagrada i priznanja poput Nagrade Udruženja mladih umjetnika BiH 1980., Priznanje Ministarstva obrazovanja, nauke, kulture i sporta FBiH za širenje muzičke kulture 1997., Zlatna plaketa na izboru Žena godine u oblasti kulture 1998., „Zlatna grančica“ na izboru Žena godine u oblasti umjetnosti 2000., Zahvalnica Odbora za obilježavanje 50 godina rada Baleta Narodnog pozorišta Sarajevo 2000., Priznanje Udruženja muzičkih pedagoga u FBiH 2006., Zlatna plaketa Muzičke akademije u Sarajevu za izuzetan doprinos razvoju Muzičke akademije, muzičke umjetnosti, nauke i pedagogije u BiH, povodom 50 godina djelovanja 2006., također i Nagradu Univerziteta u Sarajevu za najuspješnijeg profesora u akademskoj 2008/09. godini koju joj je dodijelio Senat Univerziteta u Sarajevu.

Kolektiv Narodnog pozorišta Sarajevo izražava duboko saučešće porodici, prijateljima i kolegema.

Datum komemoracije i ispraćaja na vječni počinak objavit ćemo naknadno.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.