Da bi neko u Federaciji BiH bio vozač kamiona ili autobusa, nije dovoljno da ima položen vozački ispit za te kategorije, već mora imati završenu trogodišnju srednju školu za zanimanje vozača.
U Udruženju poslodavaca FBiH ističu da ovakva odredba zakona ne postoji ni u RS, ni u zemljama okruženja, a ni u Evropi, već samo u Federaciji.
Ona stvara velike probleme poslodavcima kojima u ovom momentu nedostaje bar 1.500 vozača autobusa i kamiona, do kojih ne mogu doći zbog nakaradnog zakona. Nedostatak radne snage, nadalje, povlači problem smanjenja obima poslova.
Šutnja Ministarstva
To je bio razlog zbog kojeg je Udruženje poslodavaca FBiH ponovo iniciralo izmjene Zakona o cestovnom prijevozu FBiH, što je u srijedu i prihvatio Predstavnički dom Parlamenta FBiH.
Inicijativu su uputili i prije godinu, ali od resornog ministarstva nisu dobili nikakav odgovor.
- Znači, ne možeš voziti autobus ili kamion čak i ako si mašinski inžinjer s položenim vozačkim ispitom odgovarajuće kategorije. To je apsurd. Ako neko bude protiv izmjena Zakona kojima se ukida odredba obaveze završetka trećeg stepena stručne spreme za zanimanje vozača motornog vozila, onda su to lobiji u pitanju, jer ne vidim nijedan racionalan razlog da neko bude protiv. Vozač je vještina, ne zanimanje – kazao je Adnan Smailbegović, predsjednik Udruženja poslodavaca FBiH.
Safudin Čengić, predstavnik prijevoznika, naglasio je da samo u „Centrotransu“, čiji je direktor, traže 30 vozača.
Izmišljamo škole
- U FBiH fali minimalno 1.500 vozača. Imamo stalni odliv ljudi u inozemstvo. I umjesto da jednostavno uradimo ono što već postoji svugdje, da voziti mogu ljudi sa završenom bilo kojom srednjom školom i položenim vozačkim, mi se pravimo veći katolici od Pape. Izmišljamo neke certifikate, škole. A apsurd je i da osoba koja završi tu stručnu školu za zanimanje vozača opet mora polagati vozački – ukazao je Čengić.
Upozorio je da su posljedice odredbe federalnog zakona ogromne, te da firmama pada promet jer ne mogu preuzeti poslove.
- Džaba što imaš kamione kad nemaš vozače. Štete su ogromne – dodao je Čengić.
S druge strane, kada bi se brisala ova odredba Zakona, moglo bi se zaposliti u prvom momentu bar 1.500 ljudi, a nova zaposlenja dovela bi i do punjenja budžeta.
Kantoni se protive
Sudeći prema izjavama iz Ministarstva prometa i komunikacija FBiH, do izmjena Zakona neće tako lako doći.
- Ovaj zakon je u podijeljenoj nadležnosti kantona i Federacije i sami ne možemo donijeti odluke. Većina kantona je za to da ostane po starom, jer u sistemu obrazovanja postoje srednje škole za vozače – rekao je Željko Matoc, pomoćnik ministra prometa i komunikacija.
U Udruženju poslodavaca napominju pak da mnogi gradovi i općine u FBiH nemaju srednje škole koje bi školovale zakonom tražene kadrove.