U Bosni i Hercegovini postoji cijeli niz naselja u čijem imenu figurira riječ vakuf. Radi se o, koliko je piscu poznato, šest takvih toponima, odnosno imena određenih mjesta gradova ili ljudskih naselja. To su Gornji Vakuf, koji se nalazi u blizini izvora rijeke Vrbas, Donji Vakuf na mjestu gdje se spaja put koji vodi iz Travnika prema Banjoj Luci, a odvaja onaj koji vodi prema Bugojnu, Kupresu i dalje Livnu i Dalmaciji.
Šest toponima
Treći takav toponim nosi naziv Skender-Vakuf, a nalazi se na putu koji vodi iz Turbeta, mjesta u blizini Travnika i Banje Luke. Četvrti takav naziv je Varcar-Vakuf. To je naziv za grad koji je 1923. godine u čast Petra Prvog Karađorđevića dobio ime Mrkonjić-Grad, navodno prema tajnom imenu pod kojim je Petar Karađorđević učestvovao u tzv. ustanku u Bosanskoj krajini 1875. godine.
Peti takav toponim je Kulen-Vakuf. To je jedno prekrasno naselje na Uni u blizini tvrđave Ostrožica. Šesti je Skucani Vakuf, koji se nalazi nedaleko od današnjeg Sanskog Mosta.
Ovaj dodatak imenu grada ukazuje na njegovo porijeklo, tj. da u najvećem broju slučajeva grad ili naselje potječe od vakufa koji je određena osoba poklonila ili dala određenu imovinu, institucije ili građevine, a koje su poslužile kao osnova nastanka naselja oko kojeg su se onda razvijale ljudske djelatnosti. Vakuf je, inače, poznata institucija u islamskoj kulturi i načinu života i u islamskom pravu.
Samo jedan od primjera u BiH je Varcar-Vakuf. u okviru kojeg je nastalo naselje koje je interesantno s brojnih aspekata koje ćemo u daljnjem izlaganju pokušati prikazati.
Za Varcar-Vakuf poznato je da je čovjek koji je utemeljio taj vakuf nosio ime Kizlar-aga i da je vršio vrlo značajnu funkciju na dvoru u Istanbulu. On je bio porijeklom iz tih krajeva, a kada se uzdigao visoko u hijerarhiji u Osmanskom carstvu, smatrao je dužnošću da nešto učini za svoj rodni kraj, te je tako utemeljio vakuf koji je se sastojao od džamije, medrese, mekteba i jedne male čaršije oko tih institucija.
Na toj osnovi razvio se kasnije Varcar-Vakuf kao vrlo značajno privredno središte i značajan spomenik načina života karakterističnog za Bosnu i Hercegovinu.
Porijeklo „var-cara”
Objašnjenje porijekla imena „var-car“ sastojalo od toga što se govorilo kako je Kizlar–aga, koji je bio zadužen da skuplja carski has, dio tog prihoda odvajao, sakrivao i ulagao u svoj vakuf u mjestu gdje je ostavio institucije koje je izgradio. To asocira na „var” - varao je cara da bi učinio dobro svom kraju. Zanimljiva etimologija tog naziva, naravno, nije provjerena i nisam je ni ja provjeravao, nego je navodim samo kao primjer narodnog tumačenja određenih toponima.
Ono što je karakteristično za Varcar-Vakuf je to da su muslimani, pravoslavci i katolici, a u posljednje vrijeme nešto i Jevreja, u njemu živjeli u velikoj slozi sve vrijeme njegovog postojanja do godina posljednje agresije na BiH i, takoreći, gotovo likvidacije bošnjačkog i hrvatskog stanovništva tog kraja. Sve do tada, među njima je vladalo poštovanje i razumijevanje, zajedno su poslovali, tako da je Varcar-Vakuf bio uzorito mjesto po odnosima koji su vladali među njegovim stanovnicima.
Varcar-Vakuf je u našu historiju ušao i po tome što je u njemu 25. novembra 1943. godine održano prvo zasjedanje ZAVNOBiH-a, na kojem je donesena poznata rezolucija kojom je obnovljena državnost BiH.
Varcar-Vakuf bio je vrlo interesantno privredno sjedište s obzirom na karakter tla okolice i na topografiju samog mjesta koji se nalazi na nizbrdici koja vodi u korito tzv. Crne rijeke, a negdje na srednjem toku te rijeke koja se od mjesta Bočac ulijeva u Vrbas, nalazilo se i Donje selo, odnosno veoma interesantan odžak poznate bošnjačke familije Kulenovića.
U Varcar-Vakufu dominirali su određeni zanati. Glavni, koji je tom mjestu donio veliku popularnost i značenje u privredi nekadašnje BiH, bio je kovanjski. Između dva svjetska rata tu je radilo oko 40 kovačnica koje su kovale poznate kose varcarke, za čiji se kvalitet pročulo u cijeloj regiji, pa su izašle na visoke cijene, a varcarski kovači imali pune ruke posla.
Oni su kose kovali od najkvalitetnijeg njemačkog i švedskog čelika, a bile su poznate po tome što ih nije trebalo previše poklepati, odnosno ponovno oštriti, prilagođavati oštricu, nego su bile otporne i na žilave trave.
Osim kovanjskog, u Varcaru je bio veoma razvijen zanat na bazi upotrebe kozije dlake i kozijih koža te rogova, kako kozijih tako i bravljih. Naime, od kozijih i bravljih rogova pravljene su korice za čuvene varcasrke čakije, odnosno sklopče. To su noževi slični britvi koje su varcarski kovači kovali, a koji su bili takve kvalitete i oštrine da su mogli poslužiti i kao britve za brijanje. Uz to, kozija dlaka koristila se za izradu pokrovaca za konje i velikih vreća koje se nazivaju harari, a koje su nosile oko 80 kilograma tereta, tako da su dva harara bila onaj teret koji je opterećivao našeg bosanskog izdržljivog konja.