KLASIČNI TURBOFOLK

Žene vole dijamante: Karleuša kao personifikacija kapitalizma, konzumerizma i komercijalizma

Nije teško biti romantičan kad si bogat. Kad si fukara, džaba ti što si nisi zavodnik…

Jelena Karleuša. Instagram

24.10.2023

Iako za sebe kaže da je pop pjevačica, a mediji je često nazivaju pop divom, search Jelena Karleuša je u svom stvaralaštvu mnogo bliža folk izražaju i to njegovom najkomercijalnijem obliku – turbofolku. Ruku na srce, njeno kasnije stvaralaštvo jeste odstupilo od tog izraza, ali činjenica ostaje da je ona svoje ime na estradnom nebu izgradila kao klasična turbofolkerka, sviđalo se to njoj ili ne. Njene pjesme “Sve je moje, daj”, “Ogledalce”, “Veštice, vile”, “Gili, gili” neosporno idu tome u prilog. Jedna od takvih je i “Žene vole dijamnte” sa albuma "search Jelena Karleuša" iz 1998. godine. Autor stihova je neprikosnovena Marina Tucaković. Kasnije pjesme “Manijak”, “Samo za tvoje oči”, “Slatka mala”, “Upravo ostavljena”, “Tihi ubica” prave pomenuti otklon od turbofolka ka popu, kao i posljednji albumi "Alpha" i "Omega."

Pjesma “Žene vole dijamnte” možda je i najreprezentativniji primjer Karleušine turbofolk ere. Ona proklamuje sve što proklamuje turbofolk. Materijalno, materijalno i samo materijalno! Doduše, u uvodu pjesme, mala od skandala, kritikuje taj stav da je samo materijalno bitno – nije da ne volim da se zaljubim. Međutim, samo koju strofu kasnije imamo potpuni preokret, pa slušamo – devojke vole dijamante, samo su oni večiti…

Da je početni otklon od materijalnog obična farsa potvrđuje činjenica da je ova pjesma “pođonjena” pjesma “Kiss, kiss” koju pjeva turski pjevač Tarkan. U vrijeme kad je objavljena, ko god je šta značio na turbofolk sceni pribjegavao je praksi “pozajmljivanja” melodija iz Turske ili Grčke. To je rađeno samo s jednim ciljem, a to je komercijalizacija. Kako onda čisto komercijalna pjesma da propagira antikomercijalne stavove?

Tako da je poruka pjesme više nego jasna. Volim ja ljubav, nježnost, bliskost, ali su to stvari koji u modernom, surovom, kapitalističkom svijetu nemaju težinu. Bitan je novac, samo novac i ništa osim novca, jer samo imućni ljudi imaju slobodu da žive kako žele. Slagali se ili ne sa ovakvom porukom, činjenica ostaje da su to zakoni po kojima današnje društvo funkcioniše, a search Jelena Karleuša je personifikacija takvog svijeta.

Ono što je još upečatiljivo u ovoj numeri je i onomatopeja poljupca koja se nalazi i u originalnoj, turskoj verziji pjesme. Vjerovatno je u nemogućnosti adekvatnog prevoda ili pronalaska odgovarajuće domaće asonance to zadržano. Očigledno da nije teško biti romantičan kad si bogat. Kad si fukara, džaba ti što si nisi zavodnik…

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.