Nakon što je pandemija koronavirusa paralizirala gotovo cijeli svijet, pa tako i kulturu, smirivanje virusa otvara i pitanje kada će ponovo s radom početi pozorišta i kina.
Kako saznajemo, u teatarskim poslasticama publika bi za početak mogla uživati pod otvorenim nebom i to na Pozorišnom trgu u Sarajevu. Na ovom prostoru, čiji i naziv govori da je „rezerviran“ za teatar, do kraja iduće sedmice trebale bi se početi na otvorenom igrati predstave, i to svih sarajevskih pozorišta.
- Zajednička je ideja da napravimo vanjsku scenu, na kojoj bi jedno vrijeme svako pozorište izvodilo svoje programe. U ovom trenutku imamo još na snazi zabranu javnog okupljanja na otvorenom prostoru, što nam malo komplicira stvari, ali mislim da će se to brzo promijeniti - kaže Izudin Bajrović, direktor Narodnog pozorišta Sarajevo (NPS).
Dodaje da ovo jeste uzrokovano situacijom, ali da bi bilo zanimljivo da ova ideja, ako zaživi, postane i tradicija.
- Paralelno bi se odvijao povratak u teatarske dvorane, a načelnu podršku Ministarstva kulture i sporta kantona Sarajevo imamo - govori Bajrović.
No, izlazak iz karantina, čini se, neće biti tako sjajan i bajan.
- Rebalansom budžeta KS, NPS-u značajno su umanjena sredstva i to će, zasigurno, predstavljati problem u daljnjoj organizaciji rada. Sredstva koja smo izgubili za vrijeme trajanja blokade našeg rada, a na koja smo računali, također su za nas značajna. Plan za ovu godinu neće moći biti realiziran pa ćemo se morati u hodu snalaziti kako da održimo osnovnu funkciju pozorišta, a to je prikazivanje kvalitetnih dramskih, baletnih i opernih predstava i odgajanje i njegovanje pozorišne publike – govori Bajrović.
Dodaje da je i za vrijeme opsade Sarajeva pozorište pokazalo svoju žilavost.
- Trenutno smo na respiratoru, hoćemo li biti uračunati kao žrtva koronavirusa, ostaje da se vidi. Posljednje što bismo trebali uraditi je povećanje cijena ulaznica, jer to ne bi bilo ni u našem interesu, niti u interesu publike – ističe Bajrović.
Direktor Narodnog pozorišta Tuzla Mirza Ćatibušić sličnog je mišljenja. Ističe da je sada već izvjesno da je pozorišna sezona, koja je mogla biti veoma uspješna, izgubljena.
- Period koji slijedi, u ekonomskom smislu, bit će izazovan za cjelokupno društvo, a kultura ionako teško pronalazi svoje mjesto u bh. društvu - kaže Ćatibušić.
I on je izričit – povećanje cijena ulaznica ne dolazi u obzir.
- Ako procijenimo da je potrebno, možda ćemo čak i smanjiti cijene kako bismo se na taj način solidarizirali s našom publikom. Što se tiče plaća, to je pitanje za našeg većinskog suosnivača, Vladu Tuzlanskog kantona, ali u ovom trenutku nema takvih najava i svi se trudimo da maksimalno saniramo posljedice nesreće koja nas je zadesila - govori Ćatibušić.
Almir Mujkanović, direktor Narodnog pozorišta Mostar, ističe da su njihovi prihodi umanjeni za oko 20 posto i da su sve prilike da će taj procent biti znatno povećan, jer rebalansi svih nivoa vlasti idu u tom pravcu, da drastično smanjuju izdvajanja za kulturu.
- To je u suprotnosti s praksom Evropske unije, koja je oformila posebne fondove za kulturu, ali daleko smo od shvatanja značaja kulture na tom nivou. Naravno, prihodi od ulaznica, marketinških usluga i zakupa prostora su svedeni na nulu, pa nam je hitan povratak na posao jedini spas. Ono čega se plašim jeste politički pragmatizam i općenito odnos prema kulturi, a naročito u vremenima koja smatramo kriznim te mogućnost da poziciju na margini zamijenimo onom gorom – govori Mujkanović.
Smata da bi bilo kontraproduktivno povećavati cijenu ulaznica, ali da će morati smanjiti honorare vanjskim saradnicima.
- Ali i ovdje moramo biti oprezni i socijalno osjetljivi jer se uglavnom radi o slobodnim umjetnicima kojima je to jedini izvor.
Što se tiče plaća, i tu je vrlo malo prostora jer su nekim radnicima već na zakonskom minimumu – ističe Mujkanović.
Miroljub Mijatović, direktor Bosanskog narodnog pozorišta Zenica, kaže da do sredine juna ne razmišljaju u predstavama uživo.
- Od 1. do 7. juna imamo onlin Festival bh. drame. Imamo planove i za sadržaje na otvorenom, ali i u sali, jer mi, u odnosu na druga pozorišta, imamo puno prostora. No, čekamo zvanične preporuk
- Plan nam je da preko ljeta igramo što više na otvorenim prostorima. Kreirat ćemo dešavanja i u čuvenom dvorištu iza SARTA-a, gdje su se prije rata održavali kultni koncerti. Tu ćemo igrati predstave, a organizirat ćemo i koncerte - kaže direktor SARTR-a Aleš Kurt.