Mark Zakerberg (Zuckerberg) se priprema za najveći ispit otkada je na čelu Facebooka.
Slijedi mu ne jedan već dva saslušanja pred američkim Kongresom.
Neki na to gledaju kao na političko pozorište, priliku za političare da se na televiziji obruše na bogate i moćne. U tome možda ima istine, ali nikada do sada nije bilo tako direktnog pristupa čovjeku do kojeg je inače teško doći.
Njegova uvodna riječ je već objavljena, ali će maratonsko saslušanje u utorak i srijedu otići dalje.
Zakerberga će bez sumnje ispitivati o povjerljivosti podataka, s težištem na skandalu vezanim za kompaniju "Kembridž analitika", kao i o tome zašto je bilo potrebno da iz novina sazna o propustima u svom sistemu.
"Kembridž analitika": Šta sve znamo do sad
Morat će da odgovori i na teška pitanja o uplitanju u izbore, kao i o sopstvenoj i budućnosti Facebooka.
Evo na šta trebate obratiti pažnju dok se Zakerberg kreće ka Kapitol hilu.
1. Isticanje dobrih strana Facebooka
Zajednica, zajednica, zajednica. To je riječ koju ćete često čuti od Zakerberga koji će početi govor isticanjem dobrih strana koje Facebook donosi svijetu.
U tome je u pravu. Organizacija života, bilo da je riječ o rođendanskoj proslavi ili demonstracijama, postala je jednostavnija zahvaljujući Facebooku. U to spada i razmjena fotografija sa porodicom i prijateljima.
Govoriće o tome kako Facebook koriste mala preduzeća širom svijeta kako bi brže i jeftinije došla do mušterija.
Između redova, hoće da kaže da se ne udara previše snažno na njegov posao zato što bi to moglo da se odrazi na milione drugih širom svijeta.
2. Normalno ponašanje
Ovom tridesettrogodišnjaku neće biti teško da odgovori na pitanja koja se odnose na to kako radi njegova kompanija. On nije direktor koji se krije u kancelariji. U stanju je da kodira kao najbolji inženjeri.
Umjesto toga izazov će mu biti da ispolji ljudsku stranu i pokaže da se iskreno kaje, čak i ako suštinski vjeruje, kao što je kompanija saopćila na početku, da su korisnici dobrovoljno dali podatke.
Zakerbergu je uvijek bilo teško da pokaže saosjećanje. Čak i na video snimku iz vremena kada je bio tinejdžer ponaša se poput robota, što bi moglo da mu naškodi na saslušanju.
Dobro bi mu došla poneka anegdota u vezi sa njegovom djecom. U intervjuu za CNN, Zakerberg je pokazao emocije kada je govorio o uticaju njegovo dvoje djece na njega samog.
To bi moglo da pomogne da se zaboravi na period iz školskih dana kada je iznosio nezgodne stavove o privatnosti korisnika.
3. Optuži Kogana
Dok je Facebook priznao greške u vezi sa korištenjem ličnih podataka korisnika, kompanija tvrdi da glavnu krivicu snosi Aleksandar Kogan, istraživač na Univerzitetu u Kembridžu.
Kogan je osmislio aplikaciju sa psihološkim profilima ličnosti koju je navodno koristila "Kembridž analitika". Ova kompanija je saopćila da je obrisala podatke, ali to zapravo nije učinila.
Zakerbergu će biti potrebno mnogo vještine da prikaže kako je sistem Facebooka zloupotrebljen a da ne djeluje kao da se odriče odgovornosti.
4. Uključivanje drugih preduzeća
Prije nego što je zakazano saslušanje, kongresmeni su pored Zakerberga želeli da čuju i šefove Googlea i Twittera, što znači da se većina ovih pitanja koja će biti postavljena odnosi i na njih.
To, međutim, sada nije slučaj. Fejsbuk je sam, ali to neće da zaustavi Zakerberga da uvuče druge tehnološke kompanije u raspravu, čak i ako ih ne imenuje.
Facebook nije prva kompanija koja je napravila milijarde tako što je sakupljala lične podatke. I neće biti posljednja.
5. Politički spektakl i pogrešna pitanja
"Odgovorite jednostavno sa da ili ne", omiljena je rečenica političara na ovakvoj vrsti saslušanja.
Najefektnija je kada se postavi pitanje koje zahtjeva sve samo ne jednostavan odgovor.
Očekuje se da će se kongresmeni koji će vrebati svojih pet minuta televizijske slave služiti ovom "uhvatio sam te" taktikom. Oni žele da se njihova replika vrti u vijestima, dobije milione pregleda na društvenim mrežama ili, što je ironija sudbine, na Facebooku.
Otvoriti vatru iz svih oružja na jednu od najuticajnijih ličnosti u Silicijumskoj dolini je dobra reklama pred ovogodišnje izbore za Kongres i Senat.
Ali to može da vodi ka pogrešnim i obmanjujućim pitanjima. Obratite pažnju na pitanja koja mogu da navedu na zaključak da Zakerberg pravi veliki ustupak, ali je zapravo suprotno.
Kladili bismo se da će neki kongresmen pitati: "Možete li da se zakunete da Facebook nikada neće prodavati podatke korisnika", na šta će uslediti odgovor: "Naravno".
Facebook nikada nije prodavao korisničke podatke, već je samo davao pristup.
6. Rasprava o zakonskom okviru
Zakerberg će govoriti o nacrtu zakona koji bi trebalo da omogući bolji uvid u način na koji se političari oglašavaju na internetu. To će uskladiti zakonske okvire sa praksom na televiziji, gdje je jasno ko plaća oglas.
Podrška ovom prijedlogu je marketinški potez Facebooka. Zakerberg hoće da pokaže da poštuje zakone dok u isto vrijeme izbjegava uticaj na svoju kompaniju.
Koraci koje je u tom smislu preduzeo pokazuju da je vjerovatno već uskladio djelovanje sa predloženim zakonskim mjerama.
Ne očekuju se veći pomaci kada je riječ o drugim zakonskim mjerama o kojima se raspravlja.
7. Dekret o saglasnosti
Federalni komitet za trgovinu istražuje da li je Facebook prekršio Dekret o saglasnosti iz 2011. godine.
Radi se o sporazumu o načinu na koji se čuvaju lični podaci nakon što je ovaj komitet skrenuo pažnju da je sadržaj za koji su korisnici Facebook vjerovali da dijele sa prijateljima postao javan.
Facebook se složio da "neće pogrešno predstavljati na bilo koji način, direktno ili posredno" kako se koriste lični podaci.
Kompanija je obećala da neće da krije korisnicima kako njihovi podaci mogu da se koriste.
Kako stvari sada stoje, kongresmeni bi mogli da pitaju Zakerberga da li je ispunio obećanje.