Osnovne i srednje škole u Zeničko-dobojskom kantonu trenutno pohađa čak 352 djece s nekim poteškoćama u razvoju. Ovaj alarmantni podatak saopćen je iz Ministarstva obrazovanja, nauke, kulture i sporta ZDK, na zahtjev Meldine Ugarak, zastupnice SBB-a u Skupštini ZDK.
Tjelesna oštećenja
U poteškoće su ubrojane kombinirane smetnje, problemi u ponašanju, intelektualne teškoće, tjelesna oštećenja, govorno-jezičke smetnje te oštećenja sluha i vida. Prema tim podacima, u 56 osnovnih škola čak je 303 takve djece, a u 39 srednjih škola 49 učenika. Podaci o djeci sa poteškoćama u razvoju u predškolskim ustanovama se ne prikupljaju.
Osim toga, još je alarmantniji podatak da skoro ni u jednoj školi nisu otklonjene arhitektonske barijere, ne postoje toaleti za osobe s invaliditetom, kao ni liftovi. Istraživanje o pristupačnosti obrazovnim ustanovama proveli su 2014. godine članovi Koalicije organizacija osoba s invaliditetom sa područja ZDK.
Kako nam je rekao Selvedin Dedić, predsjednik ove koalicije, podaci od prije četiri godine do danas skoro su isti.
- Samo dvije škole u ZDK imaju lift za osobe s invaliditetom, a to su Područna osnovna škola “Musa Ćazim Ćatić” u zeničkom naselju Blatuša i druga škola u Zavidovićima. Također, samo dvije škole, i to obje u Zenici, imaju toalet prilagođen osobama s invaliditetom – kaže Dedić.
Rješenje problema
Zbog neprilagođenih uvjeta u školama, mnoga djeca sa poteškoćama u razvoju uskraćena su za normalno obrazovanje, kaže Dedić te apelira na Vladu ZDK da se što prije uključi u rješavanje ovog problema.
Postavljene rampe
Prema rezultatima istraživanja o pristupačnosti iz 2014. godine, koji se do danas nisu mnogo promijenili, od 121 obrazovne ustanove u ZDK, 46 ih ima izgrađenu rampu za osobe s invaliditetom, od čega je samo 26 izgrađeno prema važećim standardima. U 109 obrazovnih ustanova ne postoji adekvatna povezanost među spratovima za osobe s invaliditetom.
Od 34 srednje škole, nijedna nema izgrađen prilagođeni toalet za osobe s invaliditetom, kao ni na šest fakulteta i 11 predškolskih ustanova.