Poznato je da je Sarajevo bilo jedan od centara automobilske industrije na ovim prostorima. Moramo se sjetiti 1902. godine, kad je nekoliko automobila prvi put viđeno i dočekano pred Vijećnicom.
- Upravo su taj posebni doček i promocija donijeli i prvu kupovinu automobila, koji su se, istini za volju, koristili u poštanske svrhe. Njegov vlasnik bio je Volf, vojno lice i kapetan, koji je razvozio poštu po Sarajevu i okolici. Poslije toga su imućniji građani i vlada u Sarajevu počeli kupovati automobile. Za vrijeme Kraljevine Jugoslavije, bila je organizirana i prva utrka u Sarajevu, koja je išla od Kovačića do planinarskog doma na Trebeviću – govori Mufid Garibija, sarajevski arhitekta i dobar poznavalac historije grada.
Historijska stvar
Završetkom Drugog svjetskog rata i stvaranjem socijalističke jugoslavenske zajednice, počela su u gradu nicati velika preduzeća. Jedno od najznačajnijih bilo je Preduzeće “Tito” Sarajevo, poznato po skraćenici PRETIS, a bavilo se namjenskom industrijom.
- Tadašnji direktori su šezdesetih, u nedostatku posla za veliki broj radnika, napravili historijsku stvar za Sarajevo. Naime, stupili su u kontakt s njemačkom kompanijom NSU i dogovorili proizvodnju skutera, a zatim i sklapanje prvog automobila na našim prostorima. U pitanju je bio automobil Prinz, već dobro poznat i prepoznatljiv u Evropi – ističe Garibija.
Specifičnost Prinza bio je dizajn, koji je predstavljao spoj aristokratije i sporta, što mu je donijelo veliku popularnost. Karoserije su iz Njemačke dolazile u Sarajevo, a ostalo se sve sklapalo ovdje, čak su i gume i akumulatori bili s naših prostora.
- Proizvodnja Prinza počela je 1967., iste godine kad je Fudbalski klub Sarajevo postao prvak Jugoslavije. Njegova cijena, u odnosu na popularnost, nije bila ni visoka, ali je bio namijenjen za malo bogatije. Naročito je bio popularan među fudbalerima i drugim sportistima. Prosječnom građaninu bilo je teže, trebalo je, naime, izdvojiti 18 mjesečnih plaća da bi se kupio - navodi Garibija.
Poznata krilatica
U Sarajevu se u tom periodu osnovala i Tvornica automobila Sarajevo, poznata kao TAS, koja je najavila proizvodnju novih automobila, poput VW-ovog modela Golf, a proizvodnja Prinza se gasila. Podaci govore da je PRETIS napravio skoro 15.000 primjeraka Prinza. Poznata je bila krilatica, ne samo kod nas nego i vani: “Vozi Prinza da bi bio car!”
Bio je kao igračka
I vozači reli utrka vozili su ga i nizali pobjede. Jedan od njih je i Sarajlija Fadil Kadić, poznati jugoslavenski prvak i učesnik mnogih relija. Za svog Prinza znao je kazati: “On mi je bio kao igračka i s njim mi je lako bilo pobjeđivati.”
- Danas smo u vremenu kad Prinza oldtajmera skoro da i nema, čak ni u Sarajevu. Nešto slično se dogodilo i s automobilskom industrijom našeg grada – govori Garibija.